Besvarat

Vart rikta min externa antenn Poynting V3 ?

  • 18 May 2021
  • 5 svar
  • 385 visningar

  • Rookie
  • 7 kommentarer

Hallå!

Kör Bredband Hemma obegränsat med Tre’s Huawei Router B818.

Har nu handlat och installerat extern antenn Poynting V3.

Enligt routerns Device Info sida så är jag kopplad till CELL_ID 173112853 i Tumba-området.

När jag kör Net Cell Info med mobilen (Hallon) så får jag samma CELL_ID.

FRÅGOR:

  1. Hur ska lag rikta Poyntig-antennen. (vill öka SINR)
  2. Vilka band finns det på den mobilmast som föreslås?

Tack på förhand,

J-O

icon

Bäst svar av Jocke 23 June 2021, 11:32

Visa original

5 svar

Användarnivå 5
Emblem +10

Hej @J-O,

ser att du inte mottagit något svar på din fråga. Hur har det gått för dig?

 

Hej Jocke,

nä, jag har inte fått något svar här men fick svar från kundservice via telefon, så jag har riktat antennen i den enda riktningen som fanns (Storvreten/Tumba). Vi bor i villa i Uttran.

Tyvärr blev det bara minimal förbättring, det bästa vi får från tre-masten är FDD 800Mhz. Hade varit trevligt om tre haft en mast med flera val, och närmare. Men, förmodligen kommer det inte bli så ens med 5G?

En annan märklig sak är att hastigheterna varierar över tid över dygnet. Det bästa vi kommit upp i är 45Mbps ner och det var kl.03.30, annars ligger det vanligtvis i närheten av gamla ADSL.

Inte bra :(

Användarnivå 5
Emblem +10

Hej Jocke,

nä, jag har inte fått något svar här men fick svar från kundservice via telefon, så jag har riktat antennen i den enda riktningen som fanns (Storvreten/Tumba). Vi bor i villa i Uttran.

Tyvärr blev det bara minimal förbättring, det bästa vi får från tre-masten är FDD 800Mhz. Hade varit trevligt om tre haft en mast med flera val, och närmare. Men, förmodligen kommer det inte bli så ens med 5G?

En annan märklig sak är att hastigheterna varierar över tid över dygnet. Det bästa vi kommit upp i är 45Mbps ner och det var kl.03.30, annars ligger det vanligtvis i närheten av gamla ADSL.

Inte bra :(

 

Okej, det var riktigt trist att läsa måste jag erkänna.

Svårt att svara på både om det kommer att bli en förbättring i framtiden och även det där med hur hastigheterna skiljer sig under olika tidpunkter.
Hastigheterna kan dock påverkas beroende på vilket “tryck” det är på masten. Således hur många som är uppkopplade och använder den för stunden. Vid klockan 03:30 kanske det inte var särskilt många gentemot hur det är under en vanlig arbetsdag eller dylikt.
Notera att det är spekulationer från min sida men det kan påverka.
 


Hej igen Jocke,

nuvarande riktning Uttran <---> Storvreten är inte optimal för oss eftersom det ligger en ås ivägen. Det FINNS riktningar som är bättre än nuvarande, speciellt Uttran <---> Garnuddens Naturreservat, och där vet vi att det finns en mast där operatörer har sin utrustning. Vi har stått och tittat på masten när vi gått motionsspåret i Garnudden. Men tydligen har inte TRE någon utrustning där :(

Vi skulle, tills vidare, kunna nöja oss med nuvarande riktning om hastigheten på 45Mbps garanterades 24/7. Det kan vara så som du säger, d.v.s. stort multi-user tryck på TRE's utrustning i masten gör att den når sitt maximum av vad den kan prestera och därför ramlar ner på ADSL-paritet.

Lösningar vore att:
* TRE förbättrar utrustningen på masten i Storvreten
och/eller
* Sätter upp utrustning på masten i Garnuddens Naturreservat

En annan sak som jag observerat är att TRE's utrustning på masten i Storvreten verkar vara adaptiv per user: Ju mer kontinuerligt behov jag utsätter utrustningen för desto mer ökar bandbredden för mig. Exempelvis verkar bandbredden öka kontinuerligt om stora filer laddas ner. Har därför funderat på att programmera mjukvara som då och då vid slumpmässig tidpunkt under dygnet laddar ner stora filer, men jag vet inte om sådant är tillåtet?

Mvh
J-O

Intressant att det står BESVARAT i grönt ovan.

Jag hade räknat med > 100Mbps med min inköpta Poynting V3, men ligger ofta på 10-20 Mbps dagtid.

hmmm…..

Mvh

J-O

Svara