Besvarat

Vidarekoppla mellan två SIM-kort

  • 18 January 2021
  • 12 svar
  • 942 visningar

Användarnivå 1

Har en sony xperia 10 II, och har 2 simkort i, 1 tre-abonnemang och 1 comviq-kontant kort och det ska vara möjligt och koppla in så att det andra nummret går och nå när den andra inte är anträffbar eller inte svarar...

(under nätverksinställningar, simkort)

Men när man provar koppla på/in så får man svar: att det är nätverksfel eller fel på simkortet? Det går och ringa med tre och surfa,.På comviq-kortet endast minuter och sms kvar, vet inte

Om det påverkar, och tel-svararen är inkopplad på comviq nummret, vid ej svar, upptaget, och utan täckning.

Vad ska man göra då?

 

icon

Bäst svar av Pettersson 18 January 2021, 09:56

Visa original

12 svar

Användarnivå 1

Hej ny abonnent beklagar detta besvär när de kommer till nätverksfel med sim-kortet så är de som så att gäller de Comviqs simkort får du ta kontakt med comviq om det gäller 3 simkort försök starta om telefonen o sätt in sim-kortet igen annars så får du ringa 3S kundservice på nummer +46735300400 mellan kl 09:00-18:00 så hjälper dom dig hoppas allt löser sig👍

Användarnivå 7
Emblem +40

@ny abonnent Hej,

 

det går att vidarekoppla samtal vid ej svar, upptaget eller avstängd/ingen täckning. Tänk på att du vid en vidarekoppling rent praktiskt själv står för samtalskostnaden från ett nummer till det andra. Har du ett abonnemang med fria samtal är det ingen kostnad som märks - men är det, exempelvis, ett kontantkort där du betalar per minut kan det komma att dras pengar. 

Vilket nummer är det du vill vidarekoppla? Testa instruktionerna som finns här. Om det inte fungerar, får du precis som @Sadeq_ubi66 kontakta kundservice. Är det så att du vill vidarekoppla ditt Comviq-nummer är det Comviqs kundtjänst du kontaktar, är det ditt 3Nummer du vill vidarekoppla är det 3Kundservice du kontaktar. :)

Användarnivå 1

@ny abonnent Hej,

 

det går att vidarekoppla samtal vid ej svar, upptaget eller avstängd/ingen täckning. Tänk på att du vid en vidarekoppling rent praktiskt själv står för samtalskostnaden från ett nummer till det andra. Har du ett abonnemang med fria samtal är det ingen kostnad som märks - men är det, exempelvis, ett kontantkort där du betalar per minut kan det komma att dras pengar. 

Vilket nummer är det du vill vidarekoppla? Testa instruktionerna som finns här. Om det inte fungerar, får du precis som @Sadeq_ubi66 kontakta kundservice. Är det så att du vill vidarekoppla ditt Comviq-nummer är det Comviqs kundtjänst du kontaktar, är det ditt 3Nummer du vill vidarekoppla är det 3Kundservice du kontaktar. :)

Hej petterson du missförstått, vidarekoppling fattar jag, men det ska gå och välja automatiskt när det ena simkortet inte har mottagning eller upptagen så kopplar den till det andra(tillval) i inställningar.

Användarnivå 7
Emblem +40

@ny abonnent Om ett simkort saknar täckning når samtalet aldrig mobilen och således kan inte mobilen sköta omkopplingen till det andra. Det är ska därför läggas in en vidarekoppling i systemet. Det är då en vidarekoppling vid ej täckning/ej nåbar som ska läggas in. Då vidarekopplas samtalet om simkortet saknar täckning eller om telefonen är avstängd. Du kan även lägga in en vidarekoppling vid upptaget, som då vidarekopplar samtalet till ett nummer som du har angett. 

Om du ställer in detta i mobilens inställningar eller gör det via kundservice så ger det samma effekt. Båda läggs in i systemet som hanterar det. Ibland fungerar det dock inte att göra själv via telefonens inställningar, då kan kundservice behöva kontaktas. 

Användarnivå 1

Nästan rätt, jag menar tillval i nätverksinställningar tryck på simkort och kolla längst ner, där är en knapp för vidarebefodran om det ena nummret inte går och nå. När man har 2 simkort i.

Användarnivå 1

 

Användarnivå 1

Bifogar skärmbild, så du ser vad jag menar..

 

 

Användarnivå 7
Emblem +40

@ny abonnent Ja, precis. Det bör ge exakt samma sak som att “vidarekoppling vid avstängd/ingen täckning” och “vidarekoppling vid ej nåbar” ger. Vidarekoppling måste ske i nätet om det ska fungera när ett simkort saknar täckning, eftersom telefonen inte kan vidarekoppla ett samtal när den inte vet att det är någon som ringer. 

Användarnivå 1

Men varför finns den funktionen då? Jag tänkte att det skulle underlätta när det är roaming, eller när man är inne eller i en tunnel, för om man ska vidarekoppla som vanligt då behövs inte den där finessen, och tre extra jobbiga för det går inte ta bort tresvar utan att ringa kundtjänst. Det är väl meningen som nån snabbkoppling, som går vidare när det ordinarie nummret är upptaget/utan täckning,jag har provat och det kommer felmeddelande: nätverksfel/simkortsfel?

Användarnivå 7
Emblem +40

@ny abonnent Antagligen för att någon operatör har stöd för den, nu verkar Comviq och/eller Tre inte ha stöd för att det aktiveras den vägen. Jag vet inte exakt hur Samsung har löst att aktiveringen ska gå till, men det känns som att det kan krångla med såna inställningar som ska anropa två operatörer samtidigt eftersom det är två helt olika system. 

Användarnivå 1

Jag ska fråga vidare, för det är väl meningen att det ska fungera? Kanske tillverkaren vet bättre, och kontantkorten brukar ha begränsningar som abonnemang inte har, när det gäller vidarekoppling.

Användarnivå 1

Nästan rätt, jag menar tillval i nätverksinställningar tryck på simkort och kolla längst ner, där är en knapp för vidarebefodran om det ena nummret inte går och nå. När man har 2 simkort i.

Det verkar vara en snabbknapp/funktion som håller reda på vilken som är aktiv vid visst tillfälle.

Svara