Skip to main content
Entusiast
October 23, 2022
Fråga

Wifi-samtal som bryts

• October 23, 2022
  • 13 svar
  • 966 visningar

Har tidigare haft problem med fungerande wifisamtal. Efter ett tag bryts samtalet och man får ringa tillbaka. Tidigare tog jag bort funktionen och problemet försvann. Nu med ny router hemma med 5g ville jag ge det ett nytt försök. Samtalet håller ett tag, därefter slutar det alltid med att motparten inte längre hör mig men jag hör motparten kristallklart utan tecken på störningar. Vad kan problemet bero på? 

13 svar

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
October 24, 2022

Hejsan 🙂, @Trelerum 

Vad är det för märke & modell på din telefon ,samt vilken version av mjukvara är installerad ?

Antar du upplever problemet oavsett vem du ringer/pratar med och inte till en enskild person/telefon .

Mvh F

- Varför får man ta in mobiler i badhuset? - Vet inte??? - Mobilerna har simkort...
TrelerumTrådskapare
Entusiast
October 24, 2022

Hej! En Samsung s22 med Android 12.

Kör även Telia i den, blir exakt samma fel då med. Men du tror mer på telefonen än nätverket? Det verkar inte ha betydelse om routern är belastad eller inte kan jag tillägga. 

TrelerumTrådskapare
Entusiast
October 24, 2022

Menar Android 13.. Kom idag 👍

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
October 24, 2022

Ja exakt ,såg att Android 13 kom idag också ! Så den kan vara bra att få uppdaterad.

Sen kan det även vara relevant och hålla appar uppdaterade på en Android telefon,då det är en del appar som har koppling till betydande funktioner.  Utöver Android 12/13 , så släpper respektive företag egna mjukvaror utanför systemet´. I detta fallet Samsung.

Du har en operatör med fysiskt Sim-kort & en operatör med E-sim ( digitalt sim-kort ) Tre & Telia i detta fallet.

Oavsett sim-kort , så kopplar du upp emot routern som har ett 3 Sim-kort i sig ? Är det Zyxel 5103 eller Zyxel 7103 som är utomhus routern med en extra enhet “ router “ på insidan .

Men Wifi-samtalen bryts oavsett vem du kontaktar / pratar med ?

Mvh F

- Varför får man ta in mobiler i badhuset? - Vet inte??? - Mobilerna har simkort...
TrelerumTrådskapare
Entusiast
October 24, 2022

Nej kör två fysiska simkort. Inseego router från tre och simkort. Tidigare en 4g router från asus, men då upplevde jag att samtalen helt bröts, idag lägger istället motparten på då de slutar höra mig. Kanske inte hade haft samma problem med fiber? Kanske svarstiden som gör att det strular? Min svarstid ligger på ca 28ms 

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
October 24, 2022

Okej !  Så det var värre med tidigare router iaf . Det är nog inget problem med svarstiden , då det är en bra svarstid.

Vad får du för hastigheter förutom svarstiden ?

https://www.speedtest.net/

https://www.bredbandskollen.se/

Blir det samma resultat om du använder 2.4 GHz wifi & 5 GHz wifi ?

2.4 GHz har längre räckvidd och klarar sig bättre genom hinder men hastighet är lägre.Många äldre enheter behöver detta bandet , men har en begränsning om det är många wifi på 2.4 GHz i närheten. Tex i ett höghus.  .

På 5 GHz är hastigheten betydligt snabbare , men kortare räckvidd, men har inte dom störningarna som 2.4 GHz kan få med frekvensstörningar.Klart att föredra om man inte är tvungen att använda 2.4.

Har du routerns app installerad & inloggad ?

Inseego mobile app , kan lokalisera för bästa placering & prestanda. Det kan vara bra och kika så även routern har senaste mjukvara installerad under inställningar. Den ska dock sköta detta själv under natten, efter 3 trycker ut en ny mjukvara.

Man kan även logga in på detta sätt via webbläsaren.

mvh F

TrelerumTrådskapare
Entusiast
October 24, 2022

Oj. Trodde inte 28ms var bra. Där ser man!

Inte lyckats med appen tyvärr. Den säger att qr koden inte är korrekt. Funkar inte heller med att göra det manuellt, misstänkte att det kanske hade nått att göra att routern är skräddarsydd för 3.

Hastighet ned 130mbit och upp mellan 10-20mbit.

Kör med wifi 6 oftast tre meter från routern när jag jobbar utan hinder så det kan inte vara det heller..

Jag trodde mitt problem var väldigt vanligt och baksidan med wifi samtal men det kanske det inte alls är?

Sjysst att du engagerar dig i mitt egentligen onödiga problem. Funkar bra att köra utan wifisamtal. Har dock föredragit över wifi när man ändå är hemma. Lägre uteffekt antar jag på antennen, mer batteritid.

Kanske får göra ett försök igen nu med Android 13

frodrik91
Superhjälte
Superhjälte
October 24, 2022

Kan nog säga att det är mer en dröm för vissa och få sådan ping 😉 Du har bra hastigheter också , även om, 5G har bättre teoretisk hastighet och svarstid, men byggs ut successivct så .Kan nog även vara så att masten inte är kopplad med fiber. Men kan självklart variera beroende på vart man har routern placerad och hur bostaden ser ut. Där kan appen hjälpa till .

Vad får du för färg på lampan indikatorn på framsidan routern ? Samt blinkar det eller är det fast sken.

Men du har appen nerladdad iaf ? Annars finns den att hämta i Google Play / playbutiken .  Och du använder admin-password , och inte wifi lösenordet ? QR-Koden , är vad jag vet bara en hänvisning till hämta appen & ingen koppling till wifi login eller admin login.

Wifi belastar batteriet mindre än 4G / 5G koppling iaf.

Låter som en bra ide och testa när du fått uppdaterat till Android 13 , men även också uppdaterat i Google play / Playstore.

TrelerumTrådskapare
Entusiast
October 24, 2022

Ska testa appen igen o försöka få det att funka om den är bra. 

Blått och fast sken. 

Tre har alltid varit bra häromkring. Telia, Telenor och tele2 är inte i närheten här ute. Vi pratar typ 12 Mbit med dom..

Ja Fredrik W nämnde nått om skillnad med fiber mot masten eller siten! Kanske är det på gång eller finns redan. Oavsett så funkar det bra och jag tänker att 5g på 8 eller 900 MHz måste ha sina begränsningar så det kommer kanske ligga på dom hastigheterna även i framtiden med lsndsbygds 5g

TrelerumTrådskapare
Entusiast
October 24, 2022

Den vill verkligen inte. Appen har en som heter fx-2000 men denna heter fx-2000-3

Enligt appen ska man scanna qr koden alternativt skriva in imei kod och skr kod som står på routern.. Kommer inte till nått steg där man ska skriva in lösen till routern. Men jag klarar mig utan appen tror jag. Kommer ju åt den via 192.168.....