Skip to main content
Svar

zyxel 7303 + WX3100 problem

• August 16, 2025
  • 4 svar
  • 130 visningar

Köpte en utomhusrouter Zyxel 7303 och Mesh extender. Allt har funderat bra utom en sak.

Jag har kopplat in mina Netgear Orbi router och extenders och kör dem i bryggat läge.

Jag har ställt in allt enligt konstens alla regler. Jag är ganska kunnig på området men jag vet inte hur har får bort ett extra wifi-nätverk som jag inte har nytta av.

Det heter Zyxel_8341 och verkar vara kopplat till extendern. Jag vet inte hur man stänger av det. Jag vill bara att mina Netgear satelliter ska stå för WiFi.

Sen har vi fått 5G här men får mycket sämre hastigheter än 4G+.

Jag är mycket medveten om att det är ett 4G understött 5 och inte standalone men jag tycker att det iaf ska vara bättre än 4G+. Besviken.

Går det att låsa på 5G frekvenser som är bättre ur hastighetssynpunkt och i så fall, hur vet jag vilka det är? Jag vill också gärna ha tips för att optimera inställningar i 7303an och WX3100.

Stort tack för all hjälp man kan få här. Det har varit oumbärligt.

Bäst svar av Pettersson

@LazyGrace Hej,

Är det 5G eller 5G+ du har enligt täckningskartan?

Jag skulle nog rekommendera att du helt tar bort WX3100 från din koppling och i PoE-adaptern som sitter i väggen ansluter du dina Netgear Orbi direkt till. Ställ in dina Orbi-enheter på att vara router (inte bara för WiFi) och sedan loggar du in på Zyxel-routern, går till Network Setting → Broadband → Cellular APN → välj #1 → IP-Passthrough Dynamic. Starta sedan om dina Netgear Orbi-enheter. På så sätt blir det helt dina Netgear som sköter all trafik och router - så det blir som att du kopplar in dem i ett Fiber-uttag typ. Hänger du med? :D 

4 svar

• Trådskapare
  • Rookie
  • August 16, 2025

Löste det själv. Fortfarande inte nöjd med 5G hastigheterna dock.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • Svar
  • August 16, 2025

@LazyGrace Hej,

Jag skulle nog rekommendera att du helt tar bort WX3100 från din koppling och i PoE-adaptern som sitter i väggen ansluter du dina Netgear Orbi direkt till. Ställ in dina Orbi-enheter på att vara router (inte bara för WiFi) och sedan loggar du in på Zyxel-routern, går till Network Setting → Broadband → Cellular APN → välj #1 → IP-Passthrough Dynamic. Starta sedan om dina Netgear Orbi-enheter. På så sätt blir det helt dina Netgear som sköter all trafik och router - så det blir som att du kopplar in dem i ett Fiber-uttag typ. Hänger du med? :D 

• Trådskapare
  • Rookie
  • August 16, 2025

@LazyGrace Hej,

5G enligt täckningskartan. Inte 5G+.

Ja, jag har funderat på att bara låta Orbi-prylarna sköta WiFi. Mycket bra tips.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • August 16, 2025

@LazyGrace Då är det nog därför, när 3G-nätet stängs ner skulle jag tro att det blir bättre. Om du upplever 4G som bättre, kör på det! Du kan även testa att vinkla om NR7303 för att se hur det utvecklar sig. 

Om du gör det, tänk på att de inte får ha samma IP bara. Du borde kunna byta IP på Orbi-enheterna till typ 10.0.0.1 eller liknande istället :) Jag kör liknande och det funkar toppen.