Hej. Jag har fått hem en Zyxel router, och vill koppla den till befintligt Ubiquiti-nätverk. Jag har nätkabel från routern till Netgear Firewall switch, som mitt Ubiquiti-nätverk. Men hur får jag routern och nätverket att funka ihop? Det är frågan. Jag kan inte komma i kontakt med mitt nätverk nu, efter att ha bytt till Zyxel-routern. Undrar om någon vet hur man får det att fungera igen - i fall att det går, vilket jag hoppas, för huset är stort och långt och har tjocka väggar. Med vänlig hälsning, Anders
Zyxel NR5103EV3 5G NR Indoor Router vs Ubiquiti nätverk
Bäst svar av Karl Von Bredband
Hej,
Viktigt gällande Zyxeln är att eventuella sladdar inte går in i uttaget “LAN/WAN”. Mest då jag tror att i just detta fall att den lär vara osäker med “auto” läget om den ska hämta internet (WAN) eller skicka internet (LAN) genom uttaget.
Är inte bekant med den övriga utrustningen, men utifrån det jag hittar i manualen för Netgear Switchen så ska man göra detta “första” gången man använder den (Nog bra att göra om vid en ny ISP/Internetleverantör).

https://www.downloads.netgear.com/files/FVS338_IG_24AUG06.pdf (manualen).
Det ser ut som att gränssnittet för Netgear Switchen är densamma som för Zyxeln (192.168.1.1). Du bör kunna nå gränssnittet på Netgear Switchen, om du kör med en sladd direkt till den och stänger av eventuellt wifi på datorn.
Skulle du fortfarande inte nå det, så kan du annars ändra vilken “range” Zyxeln använder. Till exempelvis 192.168.8.1.
Min gissning, säger att switchen förmodligen har gamla inställningar på “Broadband ISP settings” ifrån din tidigare internetleverantör, därav att det har fungerat “plug ‘n’ play” tidigare.
Jag tror inte att du behöver slå på “IP-passthrough” på Zyxeln utifrån det jag läser om din Netgear Switch. Snarare att “IP-passsthrough” kan komma att ställa till problem. Skadar inte att testa båda två! Beror lite på om Switchen förväntar sig ett modem, eller en faktiskt “router.
Slår du på “IP-passthrough” så rekommenderar jag starkt att välja “static” och ange den MAC-adress som switchen har (går att se inne på routerns “connected devices” och har en sekvens som 00-B0-D0-63-C2-26). Gör du inte det så finns det en väldigt stor risk att du har aktiverat IP-passthrough för enheten som du ändrar inställningen genom.
Ber på förhand om ursäkt att jag inte kan komma med något rakt svar, mest då jag inte är bekant med just denna typ av switch 🤔
Lämna en kommentar
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.