Skip to main content

Hej. Jag har fått hem en Zyxel router, och vill koppla den till befintligt Ubiquiti-nätverk. Jag har nätkabel från routern till Netgear Firewall switch, som mitt Ubiquiti-nätverk. Men hur får jag routern och nätverket att funka ihop? Det är frågan. Jag kan inte komma i kontakt med mitt nätverk nu, efter att ha bytt till Zyxel-routern. Undrar om någon vet hur man får det att fungera igen - i fall att det går, vilket jag hoppas, för huset är stort och långt och har tjocka väggar. Med vänlig hälsning, Anders

@Andersredna Hej,

för att dubbelkolla - du vill alltså använda 5G-internet från din Zyxel men använda ditt Ubiquiti nätverk som WiFi hemma? Vilken routermodell hade du före du fick hem din Zyxel-router eller har du även en annan router från Ubiquiti? 

Skulle du kunna återkomma här med vilka modellnamn dina enheter från Ubiquiti har?

Hej! Körde på kopparförbindelse via Zyxel AMG1001-T10A senast, haft fler routers som har gått sönder, men det har fungerat plug ‘n’ play med byte. Ubiquiti-enheten hittar jag inget riktigt nummer på, men det är tre av dessa på bilderna här, som sitter med kabel till switch’en.

Och Zyxel-routern är kopplat till en Netgear Prosafe FVS338

@Andersredna Toppen! Tack.

Använder du din Netgear Prosafe som router bör du ställa in din Zyxel NR5103 i bryggläge. Du hittar instruktioner på hur du gör här:

Fungerar det för dig nu? 

Och ja, jag vill använda 5G-internet från min nya Zyxel och använda mitt Ubiquiti nätverk som WiFi :)

@Andersredna Toppen! Testa det jag skrev ovan, att aktivera bryggläge/IP-passthrough och återkom med resultatet här 😄

Jag testade, men bryggläge/IP-passthrough dyker inte upp. Mycket annat, men inte direkt den punkten. Jag får det som syns på bilden.

@Andersredna Hmm, kan du kika under “Home Networking” också? 

Finns det inte där, gå till Maintenance → Firmware Upgrade. Vilken version har du idag? Hoppa sedan vidare till Online Upgrade, finns det någon ny version tillgänglig där?

Jag hittar omedelbart inget under “Home Networking”, verkar det som. Enligt “Maintenance”/”Online Upgrade”, har den nyaste mjukvaran.

@Andersredna Hmm, spännande. Vad som skapar problemet är antagligen att din Netgear Prosafe och Zyxel vill agera router båda två. I och med säkerhetsfunktionerna i din Netgear så blir det fel och internetanslutningen blockeras. I mjukvaran för NR5103ev2 finns funktionen med IP Passthrough, vilket bör lösa ditt problem. Versionen du har NR5103ev3 är dock en ny modell med några små justeringar - varför det kanske kan vara så att funktionen inte aktiverats i mjukvara ännu.

Nu har jag inte speciellt bra koll på Netgear - men tänker att om du loggar in där, finns det någon möjlighet att stänga av eventuell VPN och router-funktion för att enbart använda den som switch tillfälligt? Alternativt att koppla två av dina Ubiquiti direkt till din Zyxel istället, i väntan på fix. Båda dessa lösningar förutsätter så klart att du inte är i behov av de säkerhetsfunktioner/VPN-anslutningar som din Netgear förser dig med.

@Karl Von Bredband Har du någon ide om varför IP Passthrough inte finns i ev3 än?

Tack, jag ska se om jag kan logga in på Netgear’en så länge :)

Det går inte att logga in på Netgear. Jag ringde supporten på 3. Supportern bad mig gå till Network Settings / Broadband / Cellular WAN, och slå på ända möjligheten som fanns där. Omedelbart gav det inte mening för mig, att det skulle vara lösningen, och inte hade det effekt heller. Så än så länge har jag bara internet i halva byggnaden. Jag försökte också kontakta Zyxel, men iom att det rör sig om en router köpt via 3, så kan jag inte ställa frågor till dem.

@Andersredna Hmm, i väntan på svar från Karl som jag nämnde: använder du din Netgear Prosafe FVS338i något syfte? Är det för att ha VPN, brandvägg eller kunna kontrollera användandet på något sätt? Är det bara som Switch och router eller har du mer användning för den?

Det verkar nämligen vara en produkt som är “end-of-life” med senaste uppdateringen 2017, vilket gör att funktionerna och säkerhetsinställningarna inte är speciellt uppdaterade. När jag läser lite snabbt om den verkar det även som att den begränsar hastigheten rätt så rejält.

Hej. Jag har haft den mest av allt som switch, och den är gammal. Jag fick lite assistans kring själva den nya enheten, och hur man går ner och gör den till “bridge”, under Broadband, av supporten på 3. Så det är kanske att Netgear står i vägen för trafik. Jag försökte att logga in på den, men lyckades inte. Tänkte att jag kunde göra den till en enkel switch, för att skicka ut till mina Unifi-enheter. Men jag kanske ska skaffa någon simpel switch, och låta nya Zyxel routern göra jobbet som brandvägg?

@Andersredna Det var lite det jag var inne på, om du skulle koppla en av dina Unifi enheter till din Zyxel för att testa. Fungerar det då med ditt tidigare WiFi? 

Tanken med Netgear Switchen är fantastisk - men nu börjar den bli gammal och jag tror inte att de säkerhetsfunktioner som finns är speciellt uppdaterade varför det nog kan vara bättre att använda din Zyxel som både router och brandvägg.

Jag testade, men bryggläge/IP-passthrough dyker inte upp. Mycket annat, men inte direkt den punkten. Jag får det som syns på bilden.

Hej,

Vill minnas att man måste stänga av “EasyMesh” (på som standard) för att alternativet “Cellular IP-Passthrough” ska dyka upp!

Lämna en kommentar