Besvarat

Zyxel NR7103 - 5G problem

  • 16 July 2023
  • 7 svar
  • 515 visningar

Hej!

Införskaffade Zyxel NR7103 i December -22 då min lägenhet inte har fiber draget. I början funkade det bra, med höga hastigheter på 5G. Nuförtiden ansluter routern bara till 4G.

Vid omstart så hittar den 5G och den är stabil med fulla staplar på 4G + 5G ett par minuter, för att sedan hoppa tillbaka till 4G och stanna där. 

Testat att få en konfiguration via support samt själv experimentera med olika band. Dock stannar den på 4G.

Från att få >400 mbit ner till ~120 mbit ner, samt med hög svarstid gör detta mindre optimalt vid ex. gaming. 

FW: V1.00(ACCZ.1)P0

Module SW: MP1V120XS.2133.01.B1

 

Vad gör jag för fel? 

icon

Bäst svar av Elin 20 July 2023, 14:53

Visa original

7 svar

Användarnivå 5
Emblem +33

Har du provat att placera routern på olika ställen? Bäst är troligtvis i ett fönster i den riktning mobilmasten finns. Det kan förstås vara svårt att veta vilken riktning det är så där får du prova dig fram till vilket som fungerar bäst.

Kanske borde ha förtydligat,

 

Har NR7103 antenn på fasad, med XT8 som mesh inomhus.

Användarnivå 1
Emblem +1

Hej @HassanH90  Testa logga in i routern. kopiera ip adressen klistra in den i webbläsaren och plussa på en etta så tex. Om din ip är 1.11.111.111 så ändra den till 1.11.111.112 så gjorde jag innan jag ställde om båda (EX3301 och NR7103) och då kom jag till inlogget på NR7103.

Inloggad på NR7103 så kan du låsa den mot enbart 5G banden samt mot en antenn.

 

//Bright

Hej,

 

När jag låser till 5G banden får jag ingen anslutning alls, även om 5G anslutningen är stabil.

Användarnivå 3
Emblem +9

Hejsan @HassanH90 och välkommen till 3Community!

Om du fortfarande upplever problem med ditt nät rekommenderar jag att du tar kontakt med vår kundservice så kan dom hjälpa dig med en felsökning - du hittar deras kontaktuppgifter här: https://www.tre.se/support

 

Ha en fin dag! 😊

Hur stänger man av 5g i routern? Täckningen är väldigt sporadisk men verkar stabil på 4g.

Användarnivå 6
Emblem +40

@Folemark 

 

 

Svara