Skip to main content
Besvarat

Zyxel NR7103 - 5G problem

  • 16 July 2023
  • 7 svar
  • 846 visningar

Hej!

Införskaffade Zyxel NR7103 i December -22 då min lägenhet inte har fiber draget. I början funkade det bra, med höga hastigheter på 5G. Nuförtiden ansluter routern bara till 4G.

Vid omstart så hittar den 5G och den är stabil med fulla staplar på 4G + 5G ett par minuter, för att sedan hoppa tillbaka till 4G och stanna där. 

Testat att få en konfiguration via support samt själv experimentera med olika band. Dock stannar den på 4G.

Från att få >400 mbit ner till ~120 mbit ner, samt med hög svarstid gör detta mindre optimalt vid ex. gaming. 

FW: V1.00(ACCZ.1)P0

Module SW: MP1V120XS.2133.01.B1

 

Vad gör jag för fel? 

Bäst svar av Elin

Hejsan @HassanH90 och välkommen till 3Community!

Om du fortfarande upplever problem med ditt nät rekommenderar jag att du tar kontakt med vår kundservice så kan dom hjälpa dig med en felsökning - du hittar deras kontaktuppgifter här: https://www.tre.se/support

 

Ha en fin dag! 😊

Visa original
Hjälpte inlägget dig med din fråga?

Forum|alt.badge.img+35
  • Ambassadör
  • 16 juli 2023

Har du provat att placera routern på olika ställen? Bäst är troligtvis i ett fönster i den riktning mobilmasten finns. Det kan förstås vara svårt att veta vilken riktning det är så där får du prova dig fram till vilket som fungerar bäst.


  • Nykomling
  • 16 juli 2023

Kanske borde ha förtydligat,

 

Har NR7103 antenn på fasad, med XT8 som mesh inomhus.


Bright
Forum|alt.badge.img+1
  • Proffs
  • 18 juli 2023

Hej @HassanH90  Testa logga in i routern. kopiera ip adressen klistra in den i webbläsaren och plussa på en etta så tex. Om din ip är 1.11.111.111 så ändra den till 1.11.111.112 så gjorde jag innan jag ställde om båda (EX3301 och NR7103) och då kom jag till inlogget på NR7103.

Inloggad på NR7103 så kan du låsa den mot enbart 5G banden samt mot en antenn.

 

//Bright


  • Nykomling
  • 19 juli 2023

Hej,

 

När jag låser till 5G banden får jag ingen anslutning alls, även om 5G anslutningen är stabil.


Elin
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 20 juli 2023

Hejsan @HassanH90 och välkommen till 3Community!

Om du fortfarande upplever problem med ditt nät rekommenderar jag att du tar kontakt med vår kundservice så kan dom hjälpa dig med en felsökning - du hittar deras kontaktuppgifter här: https://www.tre.se/support

 

Ha en fin dag! 😊


  • Rookie
  • 12 september 2023

Hur stänger man av 5g i routern? Täckningen är väldigt sporadisk men verkar stabil på 4g.


frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 12 september 2023

Lämna en kommentar


Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

 
Hantera cookies