Skip to main content
Besvarat

Problem med Wi-fi samtal

• 4 november 2018
  • 3 svar
  • 628 visningar

Hej!

Jag får inte Wi-fi samtal att fungera. Sannolikt är det pga min router. I förra lägenheten hade jag Comhems standardrouter. Fungerade fint med min iPhone 7. Bytte sedan lägenhet och har nu router via Telia och deras Technicolor TG799VAC XTREAM. Fungerar varken på iPhone 7 eller ny XS. Men när jag åker till min föräldrar så står det Wi-fi samtal på båda telefonerna. De har en Telia router men utan fiber så samma modellnummer men ej XTREAM.

Någon som har en idé om vad i routern som stoppar upp det hela? Jag har inte aktiverat dedikerade MAC-adresser.

Hälsningar,
GIZTHEWIZ

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till teknisk support

Bäst svar av Pettersson

Hej!

Om du testar att sätta din mobil i flygplansläge men aktiverar wi-fi ändå. Fungerar wi-fi-samtal för dig då?

Min tanke är att din telefon anser att täckningen är tillräckligt bra för att den ska använda mobilnätet istället för ditt wi-fi. I min lägenhet aktiveras sällan wi-fi-samtal i köket, men i vardagsrummet brukar det hoppa igång. 🙂
Visa original
Hjälpte inlägget dig med din fråga?

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 5 november 2018
Hej!

Om du testar att sätta din mobil i flygplansläge men aktiverar wi-fi ändå. Fungerar wi-fi-samtal för dig då?

Min tanke är att din telefon anser att täckningen är tillräckligt bra för att den ska använda mobilnätet istället för ditt wi-fi. I min lägenhet aktiveras sällan wi-fi-samtal i köket, men i vardagsrummet brukar det hoppa igång. 🙂

Erik
Pensionerad Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Pensionerad Moderator
  • 7 november 2018
Väldigt nyfiken på hur det har gått för dig? Har du testat @Pettersson's förslag?
Om ovan inte fungerar kan du testa att öppna nedan portat ut mot internet:

UDP 500
UDP 4500

Guide för Technicolor TG799VAC XTREAM.

Forum|alt.badge.img+9
  • Pensionerad Moderator
  • 13 november 2018
Halloj @gizthewiz!

Hur har det gått? Har det löst sig? :)

Återkom gärna, och om det löst sig hur du gjorde så vi andra också vet.

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies