Skip to main content
Besvarat

Problem att skicka sms till andra telefoner än iPhone

  • 16 april 2019
  • 14 svar
  • 2812 visningar

Sonen med en iPhone 6 kan inte skicka sms till personer som inte har iphone. Vi har provat med alla tips som redan delats här, men ändå funkar det inte. Vad kan vi prova då?
(Vi har kopplat bort iMessage, kopplat på det. Startat om telefonen. Ställt in skicka som sms, osv)
Tacksam för hjälp!

Bäst svar av JennyF

Hej igen! Nu har det löst sig via 3:s kundservice.

Det vi fick göra var att gå in under Inställningar/Meddelanden/Skicka-ta emot, och sedan bocka ur den e-postadress som även fanns angiven bredvid mobilnumret. Efter att e-postadressen togs bort, funkar det. Nu är vi nöjda och glada! Tack för hjälp längs vägen.
Visa original
Hjälpte inlägget dig med din fråga?

14 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2689 kommentarer
  • 16 april 2019
Hej,

får ni något felmeddelanden när ni försöker att skicka SMS till andra som inte har iPhones? Fungerar samtal som de ska?

  • Skribent
  • Skillad
  • 4 kommentarer
  • 16 april 2019
Hej! Det står bara att det inte kan levereras och ett rött utropstecken bredvid. Samtal funkar bra.

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2689 kommentarer
  • 16 april 2019
Hm, det låter konstigt! Testa att nollställa nätverksinställningarna, detta görs under: Inställningar > Allmänt > Nollställ > Nollställ nätverk. Kontrollera även att "MMS-meddelanden" är aktivt i inställningarna. Testa gärna även att ange mobilnumret manuellt i när ett SMS ska skickas med 07 - tänker om det kan vara något knasigt i hur kontakterna är inlagda.. 🙂

Krånglar det fortfarande?

  • Skribent
  • Skillad
  • 4 kommentarer
  • 16 april 2019
Tack för tipset men det funkar ändå inte. Har kollat hur kontakterna är inlagda och det ser bra ut. Inkommande sms funkar bra, men inte utgående. Nåt annat att prova, eller ska jag kanske ringa Tre?

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2689 kommentarer
  • 16 april 2019
Jag har tyvärr ingen mer tanke om vad som kan vara fel, eftersom allt annat verkar fungera. Det är nog bäst, som du säger, att ringa till 3 så de kan se om de hittar något. Numret är 0735-300 400.

Berätta gärna vad lösningen blev här sedan, om någon annan skulle ha samma problem senare. 🙂

  • Skribent
  • Skillad
  • 4 kommentarer
  • 16 april 2019
Tack för hjälpen så länge!

  • Skribent
  • Skillad
  • 4 kommentarer
  • Svar
  • 18 april 2019
Hej igen! Nu har det löst sig via 3:s kundservice.

Det vi fick göra var att gå in under Inställningar/Meddelanden/Skicka-ta emot, och sedan bocka ur den e-postadress som även fanns angiven bredvid mobilnumret. Efter att e-postadressen togs bort, funkar det. Nu är vi nöjda och glada! Tack för hjälp längs vägen.

Jocke
Pensionerad Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Pensionerad Moderator
  • 657 kommentarer
  • 18 april 2019
Vad skönt att höra att det löste sig @JennyF 😃

  • Rookie
  • 3 kommentarer
  • 30 augusti 2020

Hej,

jag har exakt samma problem med min dotters 7:a. Har gjort allt ni skrivit här men fungerar ändå inte. Gjorde ni något mer? Får väl även jag ringa 3 på måndag. /Johan


Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2689 kommentarer
  • 30 augusti 2020

@JAllstrin Hej! Har du testat att inaktivera iMessage och FaceTime för att se om det fungerar? Får ni något felmeddelande?


  • Rookie
  • 3 kommentarer
  • 30 augusti 2020

Hej, har testat både och och får fortfarande meddelande ”inte levererat” i rött med rött !  /Johan


Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2689 kommentarer
  • 30 augusti 2020

@JAllstrin Konstigt. Blir bubblan grön eller blå? I Inställningar → Telefon → Mitt nummer - stämmer telefonnumret som står där? Om inte, testa att ändra det. Se även till att det börjar med +467 och inte en nolla. :) 


  • Rookie
  • 3 kommentarer
  • 30 augusti 2020

Testat och det fungerar inte ändå. Bubblan är grön. 


Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2689 kommentarer
  • 30 augusti 2020

@JAllstrin Konstigt. Testa gärna detta som en sista utväg: https://support.apple.com/sv-se/HT201270 - stanna gärna i menyn ”Om” i upp till en minut för att se om något dyker upp med uppdatering. 

Om det inte fungerar efter detta, kontakta 3Kundservice så får de se över detta vidare. Här finns kontaktuppgifter. 


Lämna en kommentar


Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

 
Hantera cookies