Skip to main content
Besvarat

ingen uppkoppling med zyxxel nr5103e

  • 29 september 2022
  • 2 svar
  • 3146 visningar

Hej!

Har Zyxel nr5103e, när jag har försökt att sätta igång och koppla upp routern så står det att de inte finns något SIM kort när första kortet vi fick hade samma problem. därav trodde vi att det var fel på sim kortet och beställde en ny. Samma problem med det nya sim kortet. Jag har följt till punkt och pricka hur man ska installera routern, men verkar inte få det att fungera så att vi kan använda wifi hemma. WIFI/ WPS lyser grönt, Power lyser grönt, Internet ikonen lyser rött och signal styrkan blinkar blått. 

vill även tillägga att vi har aktiverat sim kortet/ korten. 

 Vad är det som behövs göras för att få det att fungera? 

Bäst svar av frodrik91

Hejsan 😉, @Isabellaorosz 

Tråkigt att det inte funkar som det ska göra.


Så som du säger så lyser “internet ikonen “ rött när den inte är uppkopplad mot internet. Och “Signal ikonen” Blinkar blått när den inte får kontakt med Sim-Kortet. 

Rött ljus: Ingen uppkoppling:
Blinkar: Inaktivt simkort i routern

  1. Det kan vara värt att kika ytterligare en extra gång så Sim-Kortet sitter korrekt enligt bilden nedan. Dock innan det , kan det vara bra att lysa med ficklampa ner i kontakten , om man kan se något stift böjt eller av. Kan kanske vara lite svårt & litet utrymme. Även att överstämma så rätt kort sitter i kontra det sim-kort som är aktiverat på mitt3.
     
  2. Har ni “Zyxel Air app” nerladdat på någon mobilenhet eller platta . Och är ansluten till antingen 2.4 Ghz eller 5 Ghz ? För att ansluta till wifi förstår jag som ni kan göra & ska kunna göra när den markerar grönt att det funkar. Det går även att ansluta med nätverkskabel om man har en bärbar dator eller stationär nära till hands för stunden .

    För i appen kan man se om “ Sim-Pin Connection “ är på/av . Om den är på , så är det helt enkelt att man ska ange Pin-Koden som man får på kortet där man lossar Sim-Chippet. Så detta skulle jag rekommendera att verkligen kika på !

    Kan även se när man är ansluten med appen till wifi och inloggad . Se på fliken
    “ APN Configuration “

    https://www.tre.se/support/guider?page=device/zyxel/nr5103e/topic/installningar/hur-man-lagger-till-en-profil-installningar-for-apn

    Man kan även komma åt övergripande inställningar genom att ansluta till Wifi eller använda nätverkskabel . Och sen använda webbläsaren , Tex “Edge “ eller “Chrome “ . Just för om man behöver skriva in Pin-kod eller installera om routern eller annan förändring i inställningar.

    Och då skriver man in http://192.168.1.1 eller http://zyxel.box om uppgifterna stämmer som jag fått fram .Det bör stå på undersidan av routern iaf . Även användare som ofta är “ admin “ , samt lösenordet till den användaren.

     
  3. Ett alternativ kan vara att trycka på “Reset knappen “ på baksidan . Kan vara upp till 10 sek man får trycka in . Kan tänka mig att alla lampor på framsidan bör slockna / blinka till när den förstått.

https://community.tre.se/bredband-52/vad-betyder-lamporna-paa-zyxel-nr5103e-4760https://community.tre.se/bredband-52/ingen-uppkoppling-med-zyxel-nr5103e-4766

 

 

Hittade också denna övergripande sidan över just denna router. 

https://www.tre.se/support/guider?page=device/zyxel/nr5103e


 


Hoppas detta kan vara något till hjälp 😉

Mvh F

Visa original
Hjälpte inlägget dig med din fråga?

frodrik91
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+40
  • Superhjälte
  • 29 september 2022

Hejsan 😉, @Isabellaorosz 

Tråkigt att det inte funkar som det ska göra.


Så som du säger så lyser “internet ikonen “ rött när den inte är uppkopplad mot internet. Och “Signal ikonen” Blinkar blått när den inte får kontakt med Sim-Kortet. 

Rött ljus: Ingen uppkoppling:
Blinkar: Inaktivt simkort i routern

  1. Det kan vara värt att kika ytterligare en extra gång så Sim-Kortet sitter korrekt enligt bilden nedan. Dock innan det , kan det vara bra att lysa med ficklampa ner i kontakten , om man kan se något stift böjt eller av. Kan kanske vara lite svårt & litet utrymme. Även att överstämma så rätt kort sitter i kontra det sim-kort som är aktiverat på mitt3.
     
  2. Har ni “Zyxel Air app” nerladdat på någon mobilenhet eller platta . Och är ansluten till antingen 2.4 Ghz eller 5 Ghz ? För att ansluta till wifi förstår jag som ni kan göra & ska kunna göra när den markerar grönt att det funkar. Det går även att ansluta med nätverkskabel om man har en bärbar dator eller stationär nära till hands för stunden .

    För i appen kan man se om “ Sim-Pin Connection “ är på/av . Om den är på , så är det helt enkelt att man ska ange Pin-Koden som man får på kortet där man lossar Sim-Chippet. Så detta skulle jag rekommendera att verkligen kika på !

    Kan även se när man är ansluten med appen till wifi och inloggad . Se på fliken
    “ APN Configuration “

    https://www.tre.se/support/guider?page=device/zyxel/nr5103e/topic/installningar/hur-man-lagger-till-en-profil-installningar-for-apn

    Man kan även komma åt övergripande inställningar genom att ansluta till Wifi eller använda nätverkskabel . Och sen använda webbläsaren , Tex “Edge “ eller “Chrome “ . Just för om man behöver skriva in Pin-kod eller installera om routern eller annan förändring i inställningar.

    Och då skriver man in http://192.168.1.1 eller http://zyxel.box om uppgifterna stämmer som jag fått fram .Det bör stå på undersidan av routern iaf . Även användare som ofta är “ admin “ , samt lösenordet till den användaren.

     
  3. Ett alternativ kan vara att trycka på “Reset knappen “ på baksidan . Kan vara upp till 10 sek man får trycka in . Kan tänka mig att alla lampor på framsidan bör slockna / blinka till när den förstått.

https://community.tre.se/bredband-52/vad-betyder-lamporna-paa-zyxel-nr5103e-4760https://community.tre.se/bredband-52/ingen-uppkoppling-med-zyxel-nr5103e-4766

 

 

Hittade också denna övergripande sidan över just denna router. 

https://www.tre.se/support/guider?page=device/zyxel/nr5103e


 

https://community.tre.se/bredband-52/kom-igaang-med-zyxel-nr5103e-4754


Hoppas detta kan vara något till hjälp 😉

Mvh F


JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • 4 oktober 2022

Hejsan @Isabellaorosz!

Hur har det gått med detta? Har @frodrik91s svar hjälpt dig, så markera det gärna som “Bästa svar” så att andra med samma problem hittar rätt! 😁


Lämna en kommentar


Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

 
Hantera cookies