Skip to main content
Nykomling
June 24, 2025
Besvarat

3världen

• June 24, 2025
  • 6 svar
  • 236 visningar

Hej

Jag befinner mig i Montenegro i 1 månad, och har 3-världen. Jag undrar vad det omfattar exakt. Dvs är det helt kostnadsfritt att:

1.Ringa ett montenegrinskt nummer inom landet

1. Ringa ett svenskt nummer inom Montenegro
  2.  Ringa ett av de 80 länder som ingår i 3 världen.
  3. Ringa till ett svenskt nummer i Sverige.

Tack på förhand!

Bäst svar av Qwirks

När du befinner dig i utomlands och har 3Världen är det kostnadsfritt att ringa till Sverige och inom det land där du befinner dig. I ditt fall är det alltså kostnadsfritt att ringa inom Montenegro och till svenska nummer när du befinner dig i Montenegro. Det är däremot inte kostnadsfritt att ringa från Montenegro till andra länder som ingår i 3Världen. Enligt dina 4 exempel är det således kostnadsfritt att ringa enligt exempel 1, 2 och 4, men inte enligt exempel 3.

6 svar

QwirksSvar
Ambassadör
June 24, 2025

När du befinner dig i utomlands och har 3Världen är det kostnadsfritt att ringa till Sverige och inom det land där du befinner dig. I ditt fall är det alltså kostnadsfritt att ringa inom Montenegro och till svenska nummer när du befinner dig i Montenegro. Det är däremot inte kostnadsfritt att ringa från Montenegro till andra länder som ingår i 3Världen. Enligt dina 4 exempel är det således kostnadsfritt att ringa enligt exempel 1, 2 och 4, men inte enligt exempel 3.

DaneTrådskapare
Nykomling
June 24, 2025

Uppskattas!

Då har jag en sista följdfråga. Samtal från Montenegro till ett EU nummer (T.ex Tyskland) som brukar vara gratis oavsett om man har 3 världen eller ej. Kostar det eller är det kostnadsfritt?

Tack!

Ambassadör
June 24, 2025

Enligt prislistan kostar samtal från Montenegro till Tyskland i skrivande stund 11 kr/min + en startavgift på 0,79 kr/samtal.

https://www.tre.se/utland/priser/montenegro

Nykomling
July 27, 2026

Hej!

Jag undrar om det är kostnadsfritt att ta emot samtal om jag befinner mig i Montenegro? 
1. Ta emot samtal från Sverige

1. Ta emot samtal från ett Montenegrinskt nummer
  2. Ta emot samtal från ett Tyskt nummer t.ex, men som befinner sig i Montenegro.
Superhjälte
July 27, 2026

@Dane123 Hej,

Montenegro ingår i 3Världen, alltså är det kostnadsfritt för dig att ta emot samtal i landet. Du kan även ringa till både lokala (Montenegro) och Svenska nummer utan att det kostar extra när du befinner dig i Montenegro. :) 

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
Nykomling
July 27, 2026

Tack!