Befinner mig i Italien med iPhone och en Apple Watch Ultra. Om jag går ut utan mobilen så kan inte klockan kommunicera med yttervärlden på något sätt. Är det så här i vissa länder utanför Sverige eller är det så här man överhuvudtaget befinner sig utomlands? Någon som har erfarenhet?
Roaming ska fungera med din Apple Watch om du har ett eSIM installerat. Har du aktiverat dataroaming i din klockas inställningar?
Ja, det är aktiverat. Apple Watch Ultra med eSIM.
Se diskussionen i tråden här ovan.
Roaming ska fungera med din Apple Watch om du har ett eSIM installerat. Har du aktiverat dataroaming i din klockas inställningar?
Det är inte så enkelt. Se den gamla tråden. Framförallt så måste den roamande operatören stödja VoLTE.
Att döma av tidigare inlägg har fler än jag problem med att Apple Watch inte klarar sig utan iPhone utomlands. Jag skulle vilja veta om det är ett generellt problem för alla och i så fall varför det inte informeras någonstans om detta? Det ges sken av att det inte ska vara något problem.
Att döma av tidigare inlägg har fler än jag problem med att Apple Watch inte klarar sig utan iPhone utomlands. Jag skulle vilja veta om det är ett generellt problem för alla och i så fall varför det inte informeras någonstans om detta? Det ges sken av att det inte ska vara något problem.
Som jag nämnde ovan som kräver roaming på Apple Watch VoLTE hos den roamande operatören. Det har alltså att göra med vilken operatör den väljer.
Om jag förstår det rätt så kan man inte styra vilken operatör den väljer vilket innebär att det kan fungera om man har tur men annars inte?
Om jag förstår det rätt så kan man inte styra vilken operatör den väljer vilket innebär att det kan fungera om man har tur men annars inte?
Klockan använder samma operatör som mobilen. Den kan inte starta en roaming utan att ha kontakt med mobilen först.
Jo, men hur ska man veta om klockan kommer att kunna vara självständig eller inte? Mobilroaming fungerar utmärkt på min mobil men när jag går bort från den med bara klocka så dör all kontakt med yttervärlden på klockan. Hur förklarar du det?
Klockan behöver bluetooth till mobilen, wifi eller mobildata genom LTE. Detta ställer du in i klockappen på mobilen. Allt detta står i Apples guider online. https://support.apple.com/sv-se/119601
Tack för informationen men det har inte hjälpt mig. Funderar på om problemet ligger i att där jag befinner mig finns det möjligtvis endast 5G och vad jag förstått kan inte en Apple Watch koppla upp mot det?
Tack för informationen men det har inte hjälpt mig. Funderar på om problemet ligger i att där jag befinner mig finns det möjligtvis endast 5G och vad jag förstått kan inte en Apple Watch koppla upp mot det?
Det stämmer ja. Endast LTE (4G) fungerar med klockan. Se listan med operatörer den kan ansluta till: https://www.apple.com/watch/cellular/
det låter väldigt konstigt att du inte får någon anslutning med din klocka. Det ska nämligen fungera vid roaming också. Jag har varit både i Danmark, Kanada, Lettland och USA där jag använt klockan utan mobilen. När du går bort från mobilen, blir det bara ett rött kryss uppe på skärmen? Om du då öppnar kontrollcenter (tryck på den nedersta knappen på högersidan) och bläddrar till du ser symbolen för mobilnät, är den grön eller vit? Om du är osäker, lägg gärna upp bilder.
Om du inte har möjlighet att gå bort från telefonen kan du även gå in på Inställningar och stänga av Bluetooth helt på mobilen, samt stänga av WiFi på klockan.
Jag stängde av mobilen och då ser det ut så här med rött kryss och allt:
Stängt av bluetooth som du beskriver. När jag trycker på mobildata (som är vit) ser jag att mobilnät, mobildata och dataroaming är på/altiverade.
Testade min hustrus Apple Watch men samma problem där. Hon har Comviq så jag antar att det kanske är att det bara finns 5G som är problemet? Jag har Tre.
Se länken ovan. I Italien är det TIM och Vodafone som stöder Apple Watch.
Enligt min mobil är jag kopplad till WINDTRE men klockan kopplar inte upp likväl.
Enligt min mobil är jag kopplad till WINDTRE men klockan kopplar inte upp likväl.
Som vi skrev så är det endast Vodafone som stöder Apple Watch OCH har roamingavtal med Tre. Du måste i så fall manuellt välja Vodafone på mobilen och sen kolla att klockan uppdaterar till detta när den är kopplad till mobilen.
Riktigt bra felsökning och förslag i den här tråden!
Nej, jag anslöt mig aldrig till Vodafone (vet f ö inte hur det skulle gått till). Jag testade hur som helst på flera olika platser i Italien men det fungerade aldrig någonstans där. Men så fort jag passerade gränsen till Österrike funkade det (alltså att klockan kunde kommunicera självständigt med yttervärlden). Även i Tyskland och Danmark fungerade det.
Lämna en kommentar
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.