Skip to main content
Aspirant
August 4, 2024
Fråga

Apple watch utomlands utan mobil

• August 4, 2024
  • 28 svar
  • 962 visningar

Befinner mig i Italien med iPhone och en Apple Watch Ultra. Om jag går ut utan mobilen så kan inte klockan kommunicera med yttervärlden på något sätt. Är det så här i vissa länder utanför Sverige eller är det så här man överhuvudtaget befinner sig utomlands? Någon som har erfarenhet?

28 svar

Superhjälte
August 4, 2024

@Aristoteles Hej, 

Roaming ska fungera med din Apple Watch om du har ett eSIM installerat. Har du aktiverat dataroaming i din klockas inställningar? 

Har mitt svar hjälpt dig? Gilla eller markera som bästa svar för att hjälpa andra 🤓
AristotelesTrådskapare
Aspirant
August 4, 2024

Ja, det är aktiverat. Apple Watch Ultra med eSIM. 

Hjälte
August 5, 2024

Se diskussionen i tråden här ovan.

Hjälte
August 5, 2024

@Aristoteles Hej, 

Roaming ska fungera med din Apple Watch om du har ett eSIM installerat. Har du aktiverat dataroaming i din klockas inställningar? 

Det är inte så enkelt. Se den gamla tråden. Framförallt så måste den roamande operatören stödja VoLTE.

AristotelesTrådskapare
Aspirant
August 5, 2024

Att döma av tidigare inlägg har fler än jag problem med att Apple Watch inte klarar sig utan iPhone utomlands. Jag skulle vilja veta om det är ett generellt problem för alla och i så fall varför det inte informeras någonstans om detta? Det ges sken av att det inte ska vara något problem. 

Hjälte
August 5, 2024

Att döma av tidigare inlägg har fler än jag problem med att Apple Watch inte klarar sig utan iPhone utomlands. Jag skulle vilja veta om det är ett generellt problem för alla och i så fall varför det inte informeras någonstans om detta? Det ges sken av att det inte ska vara något problem. 

Som jag nämnde ovan som kräver roaming på Apple Watch VoLTE hos den roamande operatören. Det har alltså att göra med vilken operatör den väljer. 

AristotelesTrådskapare
Aspirant
August 5, 2024

Om jag förstår det rätt så kan man inte styra vilken operatör den väljer vilket innebär att det kan fungera om man har tur men annars inte?

Hjälte
August 5, 2024

Om jag förstår det rätt så kan man inte styra vilken operatör den väljer vilket innebär att det kan fungera om man har tur men annars inte?

Klockan använder samma operatör som mobilen. Den kan inte starta en roaming utan att ha kontakt med mobilen först.

AristotelesTrådskapare
Aspirant
August 5, 2024

Jo, men hur ska man veta om klockan kommer att kunna vara självständig eller inte? Mobilroaming fungerar utmärkt på min mobil men när jag går bort från den med bara klocka så dör all kontakt med yttervärlden på klockan. Hur förklarar du det?

Hjälte
August 5, 2024

Klockan behöver bluetooth till mobilen, wifi eller mobildata genom LTE. Detta ställer du in i klockappen på mobilen. Allt detta står i Apples guider online. https://support.apple.com/sv-se/119601