Skip to main content

Befinner mig i Italien med iPhone och en Apple Watch Ultra. Om jag går ut utan mobilen så kan inte klockan kommunicera med yttervärlden på något sätt. Är det så här i vissa länder utanför Sverige eller är det så här man överhuvudtaget befinner sig utomlands? Någon som har erfarenhet?

Nej, jag anslöt mig aldrig till Vodafone (vet f ö inte hur det skulle gått till). Jag testade hur som helst på flera olika platser i Italien men det fungerade aldrig någonstans där. Men så fort jag passerade gränsen till Österrike funkade det (alltså att klockan kunde kommunicera självständigt med yttervärlden). Även i Tyskland och Danmark fungerade det. 

Du ansluter till valbar operatör genom att avaktivera “Auto” under Mobilnät och sedan välja aktuell operatör i listan över de nät som mobilen får in. Att det fungerar i andra länder än Italien är helt orelaterat och mobilen kan inte veta vilka operatörer som har stöd för Apple Watch. Detta är något man själv måste hålla koll på och är ju i grunden ett Apple-problem och inte ett operatörsproblem.

Att hålla koll på detta själv är ju ganska o-apple-igt. Det borde fungera av sig själv på samma sätt som allt annat brukar sköta sig själv med Apple. Klockan borde automatiskt söka upp en lämplig operatör. Eller?

Att hålla koll på detta själv är ju ganska o-apple-igt. Det borde fungera av sig själv på samma sätt som allt annat brukar sköta sig själv med Apple. Klockan borde automatiskt söka upp en lämplig operatör. Eller?

Det är så du måste göra utomlands oavsett vilken mobil du har. Auto väljer alltid den starkaste signalen som operatören har roamingavtal med. Om sen denna har stöd för ett visst märke av klocka kan mobilen omöjligen veta. Slutsatsen är ju att du aldrig kan vara säker på att en cellular smartwatch funkar stand alone utomlands.

Lämna en kommentar