Skip to main content
Besvarat

Data fungerar ej på Gran Canaria

  • 20 september 2019
  • 7 svar
  • 1353 visningar

Hej! Jag undrar varför jag inte kan surfa på 4G utomlands på mobilen? Jag är på Gran Canaria och kan endast surfa när jag är ansluten till wi-fi, varför är det så? När jag var på Teneriffa i januari i år funkade det. Min surfmängd den här månaden är inte slut och i Sverige kan jag surfa som vanligt. Vad är det jag har missat?
Med vänlig hälsning, Catarina

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till utland - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre

Bäst svar av Nils

Cheisima skrev:
Hej Nils, tack för ditt svar. Det har fungerat att ringa och skicka sms så det rör endast data. Har testat alla de operatörer du nämner förutom Vodafone. Fick till sist tag på 3 som nu säger att jag har en utlandsspärr på mitt abonnemang, vilket den förste jag talade med sa att jag INTE hade. Endast kundtjänst kan ta bort den o de har inte helgöppet, tyvärr. Nu reser vi hem idag så när jag kommer hem ska jag ta tag i detta. Jag undrar ju varför det funkar i januari men inte i september🤔...


Ah, jag förstår. Jag har stött på detta problem tidigare. För kundservice så ser det ut som att det inte ligger någon spärr, men att det gör det i underliggande system. Ta gärna kontakt med kundservice direkt via chat så kan dom kika på det.

Jag har dock ingen förklaring till varför det fungerade på Teneriffa. Spärren måste hoppat igång efter det isåfall.
Visa original
Hjälpte inlägget dig med din fråga?

7 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2696 kommentarer
  • 21 september 2019
Hej,

skulle du kunna dubbelkolla så att dataroaming är aktiverat i din mobils inställningar? Det brukar vanligtvis finnas under Inställningar -> Mobilnät eller liknande. Hittar du? Berätta gärna annars vilken mobiltelefon du har så ska jag försöka förklara det steg för steg 🙂

Hoppas att detta hjälper!

  • Skribent
  • Rookie
  • 4 kommentarer
  • 21 september 2019
Hej,

Tack för ditt svar!

Dataroamingen är aktiverat och har varit på hela tiden.
Fick via chatt med 3 veta att jag inte har någon utlandsspärr, sen bröts tyvärr chatten.
Har en iPhone 8.

  • Skribent
  • Rookie
  • 4 kommentarer
  • 21 september 2019
Om jag söker på något på nätet kommer följande text upp:
Safari kan inte öppna sidan då denna iPhone inte är ansluten till internet.

Nils
Moderator
Forum|alt.badge.img+36
  • Moderator
  • 822 kommentarer
  • 23 september 2019
Hejsan @Cheisima och varmt välkommen till 3Community!

Är det så att detta endast rör data? Fungerar det att ringa och skicka/ta emot SMS?

Vilken operatör står det att du har på telefonen? Skulle du kunna testa att manuellt byta till någon av följande för att se om det då hoppar igång?

Orange ES, Yoigo, Movistar eller Vodafone ES

  • Skribent
  • Rookie
  • 4 kommentarer
  • 23 september 2019
Hej Nils, tack för ditt svar. Det har fungerat att ringa och skicka sms så det rör endast data. Har testat alla de operatörer du nämner förutom Vodafone. Fick till sist tag på 3 som nu säger att jag har en utlandsspärr på mitt abonnemang, vilket den förste jag talade med sa att jag INTE hade. Endast kundtjänst kan ta bort den o de har inte helgöppet, tyvärr. Nu reser vi hem idag så när jag kommer hem ska jag ta tag i detta. Jag undrar ju varför det funkar i januari men inte i september🤔...

Nils
Moderator
Forum|alt.badge.img+36
  • Moderator
  • 822 kommentarer
  • Svar
  • 23 september 2019
Cheisima skrev:
Hej Nils, tack för ditt svar. Det har fungerat att ringa och skicka sms så det rör endast data. Har testat alla de operatörer du nämner förutom Vodafone. Fick till sist tag på 3 som nu säger att jag har en utlandsspärr på mitt abonnemang, vilket den förste jag talade med sa att jag INTE hade. Endast kundtjänst kan ta bort den o de har inte helgöppet, tyvärr. Nu reser vi hem idag så när jag kommer hem ska jag ta tag i detta. Jag undrar ju varför det funkar i januari men inte i september🤔...


Ah, jag förstår. Jag har stött på detta problem tidigare. För kundservice så ser det ut som att det inte ligger någon spärr, men att det gör det i underliggande system. Ta gärna kontakt med kundservice direkt via chat så kan dom kika på det.

Jag har dock ingen förklaring till varför det fungerade på Teneriffa. Spärren måste hoppat igång efter det isåfall.

  • Skribent
  • Rookie
  • 4 kommentarer
  • 23 september 2019
Konstigt att spärren bara kan hoppa igång tycker jag. Men jag ska kontakta kundtjänst när jag kommer hem. Tack för hjälpen!

Lämna en kommentar


Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

 
Hantera cookies