Fråga

Dataförbrukning trots Wi-Fi

  • 29 October 2023
  • 3 svar
  • 70 visningar

Jag är utomlands och märkte just att jag enligt tre-appen förbrukar data även om jag är uppkopplad mot Wi-Fi.
Detta är uppenbarligen inte okej.


Räknas det verkligen som använd data?

 


3 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 😉, @Frostfall 

Om du har gjort samtal så förbrukar det data . Eftersom samtalet går över 4G /VoLTE. Eftersom Wi-Fi Samtal enbart funkar i Sverige . Men för sådana tjänster/appar som Skype,iMessage/Facetime med mera kan gå över Wi-Fi utomlands utan belasta din surfpott .

Annars ska det inte förbruka surfpott för dig så länge du är ansluten till Wi-Fi .

Tips är när man surfar på Wi-Fi utomlands är ofta att man surfar på osäkra nätverk . Då kan det vara bra att använda sig av virusskydd / VPN , men är lite mer tekniskt komplicerat för många.

/F

Jag kopplade upp mig till en väns Wi-Fi i hennes campervan och uppdaterade en massa appar m.m. och det drog över 2GB från mitt abonnemang trots att jag vet att jag var uppkopplad hela tiden och att hennes uppkoppling var stabil och stark.

Jag gjorde inga samtal.

Användarnivå 7
Emblem +36

Hejsan @Frostfall! 👋

När du kikar på användningen på Mitt3, ser du att det dragits surf under den tiden du var uppkopplad mot WiFi? Jag tänker ifall det kan vara så att surfen dragits innan det?

Jag rekommenderar att stänga av Mobildata i telefonens inställningar för att förhindra att surf kan dras överhuvudtaget, och sedan koppla dig till WiFi. Vad är det för telefon du använder? Så kan jag skriva ut steg för steg hur du behöver göra, samt kika ifall det kan bero på andra saker! 😊

Svara