Är på Bali och hade bra täckning i början men senaste dagarna får jag endast EDGE med mitt svenska 3-abonnemang (eSim). Har 3Världen och kan inte se att jag nått över gränsen på 60 GB inom en kalendermånad, inte fått sms och nu har det varit månadsskifte också. Mitt danska 3-abonnemang (vanligt SIM) har 4G täckning. Båda är på samma nätverk på Bali, ”3SinyalKuatHemat”. Har provat allt möjligt, stänga av och på mobil, flight mode på och av, inaktivera det danska abonnemanget, slå av och på roaming, nollställa nätverksinställningar.
Hejsan ,
Så som jag förstår det så är “3SinyalKuatHemat “ 3 Indonesia en del av 3 Koncernen. Lite oklart varför du får “E / EDGE” , som var en "sorts" 3G teknik i 2G-nätet. Iaf här hemma i Sverige.Som inte användes av 3. Ingen vidare hastighet i den tekniken jämfört med dagens iaf. Kanske är så att det används på Bali av en eller flera operatörer.
Ditt danska verkar ju funka utan problem , så det behöver du ju inte göra något med så fall. Kan tyckas att det inte bör vara någon skillnad på ett danskt eller svenskt 3 abonnemang . Men båda ska ju kunna använda roaming på operatörerna som är verksamma där.
Har du testat att byta till något annat mobilnät ? Se om du får det att fungera med någon av nedan förslag.
Va det vid eller tidigare än 1 April det blev sämre Täckning för dig ?
Mobiloperatörer på Bali
- Telkomsel av statligt ägda Telkom Indonesia och Singapores SingTel (via Temasek Holdings)
- By.U är en del av Telkomsel
- IM3 Ooredoo del av Indosat Ooredoo Hutchison (IOH)
- 3 (Tri) del av PT Indosat Ooredoo Hutchison ( IOH)
- MPWR- del av PT Indosat Ooredoo Hutchison (IOH)
- XL Axiata & AXIS av Axiata Group Berhad i Malaysia (via Khazanah Nasional)
- Live.On del av XL Axiata
Hoppas du kan få det funktionellt så småningom.
/F
Tack
det låter superkonstigt - i Indonesien finns det flera olika tekniker du ska ha tillgång till. Du ska kunna använda två olika mobilnät:
- 3 - 2G, 3G, 4G, 5G
- TELEKOMSEL - 2G, 3G
Om det skulle hända igen när du befinner dig utomlands, testa att sätta mobilen i flygplansläge i en minut och upprepa detta några gånger för att se om det hjälper. Skriv även gärna ned tidpunkt som detta skedde och var du befinner dig, samt platser du befunnit dig på - så kan du felanmäla detta till 3s kundservice.
Lämna en kommentar
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.