Jag har nyss varit utomlands och från utlandet skickat 44 sms av olika längd. När jag fick fakturan har jag istället blivit debiterad för chockerande 443 sms. I kontakt med kundtjänst fick jag veta att sms räknas olika beroende på om de innehåller emojis eller inte och att varje emoji räknas som ett visst antal tecken (tydligen olika för varje emoji). Nu undrar jag var jag som konsument hittar villkor och prisuppgifter som förklarar det här. Det enda jag lyckas hitta är kostnaden per sms. Ingenstans specificeras hur långt ett sms är eller hur emojis påverkar längden, eller hur många tecken en emoji motsvarar. För att reda ut om min faktura verkligen kan stämma skulle jag behöva ha tag på de här uppgifterna. Jag lyckas heller inte hitta något i mina avtalsvillkor om att jag som kund är skyldig att själv ta reda på exakt vad som gäller och hur ett sms specificeras.
[Redigerat] - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre