Besvarat

Fler SMS skickade från utland

  • 10 December 2018
  • 4 svar
  • 698 visningar

  • Nykomling
  • 1 kommentar
Jag har nyss varit utomlands och från utlandet skickat 44 sms av olika längd. När jag fick fakturan har jag istället blivit debiterad för chockerande 443 sms. I kontakt med kundtjänst fick jag veta att sms räknas olika beroende på om de innehåller emojis eller inte och att varje emoji räknas som ett visst antal tecken (tydligen olika för varje emoji). Nu undrar jag var jag som konsument hittar villkor och prisuppgifter som förklarar det här. Det enda jag lyckas hitta är kostnaden per sms. Ingenstans specificeras hur långt ett sms är eller hur emojis påverkar längden, eller hur många tecken en emoji motsvarar. För att reda ut om min faktura verkligen kan stämma skulle jag behöva ha tag på de här uppgifterna. Jag lyckas heller inte hitta något i mina avtalsvillkor om att jag som kund är skyldig att själv ta reda på exakt vad som gäller och hur ett sms specificeras.

[Redigerat] - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
icon

Bäst svar av Tretin 11 December 2018, 09:33

Visa original

4 svar

Användarnivå 4
Emblem +9
Hallojsan @BCS!

Varmt välkommen till vårt underbara forum! :)

Ett SMS är 160 stycken tecken. Om ett SMS innehåller 180 tecken räknas det som två stycken SMS och du blir debiterad för två stycken SMS.

När det kommer till en emoji räknas dom som flera tecken och dessutom förkortar det antal tecken som ett SMS är. Till exempel: Om du skriver ett SMS på totalt 200 tecken, utan emoji, debiteras du för två stycken SMS men om du skriver ett SMS på 80 tecken plus en emoji debiteras du för två stycken SMS, eftersom maxantal då är 70 tecken per SMS.

Det det kan vara anledningen till att du debiteras för flera SMS som är skickade inom loppet av ett fåtal sekunder.

Du kan själv övervaka hur många tecken ditt SMS är genom att aktivera tecken-räknare i din mobil. När du sedan börjar skriva ditt meddelande kommer det över Skicka-knappen dyka upp en räknare. Observera att den dyker upp först efter cirka 30 tecken.
Nu var ju inte det här svar på frågan jag ställde. Jag undrar var jag som konsument hittar uppgifter på vilka priser och villkor som gäller och hur ett sms specificeras och hur ett sms påverkas av emojis, samt hur man kan räkna ut hur många tecken en emoji motsvarar.
Användarnivå 4
Emblem +9
Nu var ju inte det här svar på frågan jag ställde. Jag undrar var jag som konsument hittar uppgifter på vilka priser och villkor som gäller och hur ett sms specificeras och hur ett sms påverkas av emojis, samt hur man kan räkna ut hur många tecken en emoji motsvarar.

Jag vet inte om det finns en sådan lista där antal tecken specificeras som du tänker på. Det ligger nämligen i kodspråket som SMSen använder sig av. Som standard används GSM 7-bit alfabetet vilket är standard alfabetet vi använder oss av över världen, inklusive ÅÄÖ, siffror och diverse tecken som @. När du lägger till emojis i SMSet ändras kodspråket till UCS-2 vilket är det som ändrar antal tecken ned till 70 i ett SMS.

Det är djupare än vad man tror. Ett SMS kan innehålla 140 oktetter (1120 bits) vilket motsvarar 160 7-bit tecken, 140 8-bit tecken och 70 16-bit tecken. Tecken räknas alltså i hur många bits dom använder upp i oktetterna. Det finns en hel del att läsa om detta på nätet, men jag tror inte att det finns någon lista som specificerar för dig exakt hur mycket tecken emojis använder upp.
Hej! Enligt fakturan har jag skickat 33 sms till utlandet och 1 mms till utlandet. I min sms konversation kan jag inte se att jag skulle skickat sms utlandet överhuvudtaget. Skulle vilja veta hur det kommer sig och vilka nummer det är som skulle vara utlandet.

Redigerat - Flyttar denna tråd till en befintlig där frågan besvarats

Svara