Skip to main content
Fråga

Ingen täckning Hamburg, Tyskland

  • 28 May 2024
  • 11 svar
  • 114 visningar

Vi har familjeabonnemang obegränsad surf, men ingen täckning i Hamburg, Tyskland. Min dotter är för andra gången på mindre än ett år utan telefon, vilket är synnerligen problematiskt eftersom hon behöver kunna bli kontaktad av skolan.
 

Ingen utlandsspärr finns/har någonsin funnits (kontrollerat med 3). Har vidtagit alla rekommenderade åtgärder inklusive återställning. Tre säger att telefonen ska fungera.

 

Telefonen fungerar utmärkt till gränsen Danmark/Tyskland men tappar uppkopplingen väl i Tyskland. Telefonen fungerar också i andra länder, t ex Finland, Frankrike, Japan och Slovenien.

 

Någon som har liknande erfarenheter?

Någon som har en lösning på problemet?

11 svar

Användarnivå 7
Emblem +41

@Sofia-chan Hej,

 

det låter konstigt om telefonen fungerar i andra länder men inte i Tyskland. Vet du om telefonen har täckning men det inte fungera att ringa och surfa eller om det står som “ingen service”?

 

Testa även gärna följande:

1 - Växla mellan flygplansläge.

Aktivera flygplansläge i 30 sekunder. Stäng sedan av det. Vänta i en minut och se om täckningen kommer tillbaka. Upprepa detta upp till fem gånger för att se om det fungerar. Om inte, gå vidare till nästa steg.

2 - Söka nät manuellt.

Har ni möjlighet att söka nät manuellt på telefonen? Detta görs i inställningar under mobilnät, exakt vart beror lite på vilken telefonmodell som används. Där kan ni välja T-Mobile, o2 eller Vodafone. Välj ett av dessa alternativ, vänta sedan i ca fem minuter för att se om täckningen hoppar igång - om inte, välj ett av de andra. 

3 - Testa SIM-kortet i en annan telefon

Detta kan vara lite svårt - men om möjligt, testa gärna SIM-kortet i en annan telefon för att se om samma problem uppstår. Vet du om andra med Tre på samma plats också upplever problem eller om det enbart är din dotter?

Användarnivå 4
Emblem +13

Kontrollera även att mobildata och roaming är påslaget.

Användarnivå 7
Emblem +41

@agpath Det verkar som att det redan är aktivt med tanke på att telefonen dels fungerade i Danmark men även andra länder som nämnts. 

Tack för alla tips. 
 

Roaming är på, alla omstarter och återställningar är gjorda. Som-utplockat och återinsatt. Tyvärr kan dottern inte sätta SIM-kortet i annan telefon, eftersom ingen vågar låna ut telefonen för detta ändamål. 
 

Ingen hon reser med har tyvärr Tre, så jämförelse med samma operatör är inte möjlig.

 

Tack igen för hjälp.

Användarnivå 7
Emblem +41

@Sofia-chan Hmm, konstigt. När dottern sökt nät manuellt, vad händer då? Kommer något felmeddelande upp eller liknande?

@ Pettersson

Förlåt, jag glömde skriva att barnet uppger att det står att hon har täckning. Men hon kan varken ringa, ta emot samtal eller få mobildata.

Användarnivå 7
Emblem +41

@Sofia-chan Vilken operatör är det som hon är ansluten till, är det 4G eller 5G-anslutning? Är det samma sak även om hon byter operatör genom att söka nät manuellt? 

Användarnivå 7
Emblem +41

@Sofia-chan Jag tänker att detta kanske kan vara värt att testa med - dels byta operatör till någon av de jag nämnde tidigare för att se om det hoppar igång också. 

Testa även gärna att inaktivera 5G och aktivera VoLTE. Om hon har en iPhone görs detta under Inställningar → Mobilnät → “Röst och data”. Välj 4G och testa om det fungerar, se även till att VoLTE är aktiverat om det valet finns där. Fungerar detta? 

 

Låter som ett väldigt udda problem, självklart ska det fungera även i Tyskland. 

Tack igen.

Hon har prövat att byta nätverk manuellt, men utan resultat. Vet däremot inte om hon har prövat alla nätverk. Har skickat frågan på mail, förmodligen får hon inte Wi-Fi-kontakt förrän sent ikväll. 

Hon har endast teknik för 4G.

Användarnivå 7
Emblem +41

@Sofia-chan Vore toppen att testa detta först!

 

Om det inte fungera tänker jag även att det kan vara värt att välja bort 4G i telefonens inställningar, enbart för att testa och se om samtal fungerar. I Tyskland har redan 3G-näten stängts ner, men 2G-näten är fortfarande aktiva. Dessvärre är de inget för surf - men kan åtminstone fungera för samtal. 

Tack för hjälpen igen. Min dotter prövade allt, men tyvärr fungerade ingenting.

Nu är hon på väg hem för den här gången. Vi får se vad som händer nästa gång. 

Svara