Besvarat

Märklig debitering utomlands

  • 23 December 2018
  • 1 svar
  • 502 visningar

Hej!
Är i Asien och noterar att jag får betala när någon pratar in på min telefonsvarare. Knasigt men inser att det är något jag får svälja. Har kopplat ur den nu.
Vad jag tycker är klart märkligare är att jag, när jag har mobildata avstängt, får ett sms som säger att jag har börjat använda datatrafik. Hur är det möjlig?? Det borde vara tekniskt omöjligt! Jag klickade på en mms-länk i ett sms för att jag var uppkopplad på wifi, fortfarande med mobildata avstängt, tänkte att :"funkar det så funkar det, annars får jag ladda ner det när jag kommer hem "och då får jag ovanstående sms... Jag fick inget varningsmeddelande om att mobildata blev tillfälligt inkopplat (som det verkar ha blivit). Känns inte som en stabil 3-plattform. Inte tusan ska jag behöva betala för att er teknik inte funkar? Kan någon förklara?
Nu börjar jag bli misstänksam och går in på 3-appen och ser då att 3 hävdar att jag ringt mig själv 5 gånger på 2 dagar varav det längsta samtalet varat i över 30 sekunder. Jag förstår att samtalen jag tagit emot beror på att den som ringt mig pratat in på min svarare. Notera att jag inte lyssnat av min svarare då jag inte vill betala för utlandssamtal. Men kan någon förklara hur det kan komma sig att 3 hävdar att jag har ringt mig själv utan att jag har några andra samtal i min samtalslogg för aktuell period förutom de 4 mottagna samtalen?


[Redigerat] - Ämnet har flyttats till utland
icon

Bäst svar av Pettersson 23 December 2018, 22:38

Visa original

1 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej Nicklas,

ska försöka reda ut detta för dig :)

När du befinner dig utomlands kostar det mycket riktigt att ta emot samtal på din röstbrevlåda. Personen som försöker att ringa dig når din telefon i Asien, sedan "ringer" din telefon tillbaka till Sverige för att nå din röstbrevlåda. Du debiteras alltså för samtalet från Asien till Sverige och inne på Mitt3 visas detta som att du har ringt dig själv, eftersom din röstbrevlåda är kopplad till ditt nummer. Kan detta stämma för dig när det gäller samtal som har lämnats på din röstbrevlåda innan du stängde av den? Ett samtal kan ha kopplats till din röstbrevlåda även utan att samtalet har visats på din mobil, om den varit avstängd eller utan täckning till exempel.

När det gäller MMS så används mobildata för att skicka och ta emot dessa. Det kan göras även fast mobildata är avstängt. Priser för att ta emot MMS är desamma för att använda mobilsurf i de olika länderna, prisinformation finns här. Att du inte får någon varning om att mobildata tillfälligt aktiveras för att ett MMS ska försöka tas emot handlar snarare om att mobiltillverkaren valt att inte lägga in någon sådan varning, det är inget som 3 kan påverka. Det som däremot går att göra är att spärra användandet helt i utlandet. Så fort datapaket börjar att skickas så får 3 information om detta och SMSet om att du börjat använda mobildata skickas till dig. Om du själv kollar inne på Mitt3, kan en eventuell debitering av mobilsurf i utlandet stämma överens med när du hämtade ditt MMS?

Känns det lite klarare eller vill du att jag ska förtydliga någon del? 🙂

Svara