Skip to main content

Har 3 Flexibel 20 gb (med 50 gb extrasurf) inkl. Tre Världen.

Är just nu i Taiwan och har efter knappt 2 veckor fått sms om att min surfmöngd ör förbrukad trots att jag har 50 gb kvar vilket också visas på mitt tre.

Det är julhelg och finns därmed ingen att kontakta.

Någon som varit med om nåt liknande eller har en lösning?

Det går ej att köpa mer surf eftersom länken som visas ej fungerar och istället står det att jag ska kontakt kundtjänst som ju har stängt.

Sannolikt är det så att din extra surf inte räknas in i vad du har tillgängligt i 3Världen. När du anlände till Taiwan borde du ha fått ett SMS med information om hur mycket data du har tillgång till via 3Världen.

Om du har tänkt stanna utomlands till nyår kan en liten tröst vara att du får ny data vid månadsskiftet eftersom datakvoten gäller per kalendermånad, dock max 30 dagar i följd.

Tack för ditt svar.

Ja, det låter logiskt som du skriver att det bara är den ordinarie surfen som ingår. Det som talar emot det är att varje gång jag söker på ”Tre världen” s står det att du kan använda hela din surf som du har i Sverige i världen” förutom ett tak på 60 gb.

Samt att min fru som var den första att anlända hit fick ett sms där det stod upp till 60 gb men när jag kom hit en vecka senare fick jag ett sms med 20 gb.

@Micke100 Hej,

har du 3Extrasurf månadsvis till ditt abonnemang eller ett engångssköp?

Generellt gäller att det är den datamängd som ingår i abonnemanget som du kan använda i ett 3Världen-land. Gränsen på 60GB gäller abonnemang med obegränsad surf, jag gissar att din fru har ett abonnemang med obegränsad data i Sverige och att det är därför ett SMS skickats där det framgår att det är 60GB som kan användas. 

Tack för svaret.

Min fru är extraanvändare till mitt abonnemang som är ett 20 gb flexibel med 50 gb extrasurf i 24 mån.

Därför är det ju lite konstigt att vi fått olika sms. K mitt fall fick jag inget sms vid ankomst utan bara när 20 gb gränsen var överskriden. Då fick även min fru ett nytt sms där gränsen plötsligt var 20 gb.

Surfen är nu blockad för oss båda.

@Micke100 Hmm, då hänger jag med! På denna sida framgår att 3Extrasurf med andra volymer än 1 eller 5GB inte kvalificerar sig för 3Världen. Det vill säga, för ditt abonnemang kan du använda 20GB data i ett 3Världen land - och den surf du har genom 3Extrasurf gäller alltså inte för användande där. 

Lite otydligt att det framgår att det är upp till 60GB som gäller för din frus abonnemang eftersom ni delar surf. I SMS som jag får står det “Upp till 60 GB surf per kalendermånad. För extra användare till abonnemang till abonnemang utan obegränsad surf gäller samma surfmängd som i Sverige.” - står det så i SMSet din fru har fått också? Då bör det kanske förtydligas något ​@JeppePeppe

Ja, precis så står det i SMS:et som min fru fick.

Tack för länken som du skickade. Tycker dock bara att det framgår att extrasurf som du köper i efterhand inte kvalificerar för 3 världen.

Mitt abonnemang har ju in facto 70 gb under hela bindningstiden. Även om de använder uttrycket 20+50 gb.

Det är ju möjligt att de tänker sig att det bara ska fungera med 20 gb utomlands men isåfall är det ju väldigt otydligt formulerat att all surf ingår i ditt abonnemang kan användas i 3världen.

Men det som framförallt får mig att misstänka att det är fel är våra olika sms.

Det är precis som ​@Pettersson och ​@Qwirks säger, att det baseras på den surf som ingår i huvudabonnemanget (extra surf exkluderat).

Jag beklagar att detta varit otydligt! Jag tar och kikar på detta 😉

Lämna en kommentar