Fråga

Nätverk fungerar inte utomlands trots att det står 5G

  • 13 March 2024
  • 3 svar
  • 40 visningar

Hemma fungerar min mobildata som den ska, men när jag reser till vissa länder funkar den inte alls. Jag har 3Världen, jag har provat att återställa nätverket, välja nätverk manuellt, har till och med köpt en ny mobil, men det funkar inte. Jag börjar bli smått desperat, eftersom jag inte kan förlita mig på Wi-Fi hela tiden och kundtjänsten här har inte direkt varit till någon nytta än.


3 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@Tresugeribland Hej,

 

I vilka länder fungerar det inte för dig och vilka nätverk? Fungerar samtal, men inte surf eller är det ingeting som fungerar? Vet du om det fungerar för andra med Tre på samma plats? Får du något felmeddelande? Samt vilken telefon är det du har? 

Det funkar inte i Singapore och USA. Japp samtal fungerar. Jag har inte varit runt någon annan som har Tre så jag vet inte. När jag är på Safari står det ”kan inte öppna sidan för Safari kan inte hitta en säker anslutning till servern” (typ), men på appar står inget annat än att jag inte är ansluten till internet. Jag hade en Iphone 13 Pro men nu har jag en IPhone 15 pro med samma problem.

Användarnivå 7
Emblem +40

@Tresugeribland Hmm, det låter jättekonstigt att det inte fungerar med surf för dig. Jag var i USA några dagar senast i helgen och det fungerade fint, var även i Singapore tidigare i år där det också fungerade utan problem. 

Har du någon VPN eller liknande aktiv på din telefon eller typ antivirusprogram? Som jag förstår det är du hemma i Sverige igen just nu - eller befinner du dig utomlands där surfen inte fungerar just nu? Jag gissar även att du har dataroaming aktiverat?

Självklart ska det fungera - när det handlar om utländska operatörer kan det finnas störningar eller kapacitetsbrist som Tre inte kan påverka. Du verkar dock testat på flera olika ställen samt olika nätverk och det bör inte krångla med alla samtidigt. Har det nyligen fungerat med roaming i ett annat land än Singapore eller USA?

Svara