Skip to main content
Svar

roaming partner nigeria

• June 20, 2025
  • 5 svar
  • 42 visningar

Kan inte koppla Airtel i Nigeria

Bäst svar av Limpen

Hej ​@Piret Nw, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Använder du ditt abonnemang hos oss?

I sådant fall skulle jag rekommendera att du säkerställer att du har 3Världen på ditt abonnemang. Detta kan du göra genom att logga in på Mitt3, och sedan klicka på Visa fasta månadskostnader, under rubriken “Kostnader”.

Säkerställ därefter att du har roaming aktiverat.

Jag skulle också rekommendera att du använder operatören “Glo” för din roaming, då jag kan se att vi samarbetar med dem.

5 svar

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • Svar
  • June 23, 2025

Hej ​@Piret Nw, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Använder du ditt abonnemang hos oss?

I sådant fall skulle jag rekommendera att du säkerställer att du har 3Världen på ditt abonnemang. Detta kan du göra genom att logga in på Mitt3, och sedan klicka på Visa fasta månadskostnader, under rubriken “Kostnader”.

Säkerställ därefter att du har roaming aktiverat.

Jag skulle också rekommendera att du använder operatören “Glo” för din roaming, då jag kan se att vi samarbetar med dem.

• Trådskapare
  • Nykomling
  • June 23, 2025

Hej, jag har 3 världen och roaming på. Jag hittar MTN, Glo Ng och Airtel vid manuell sökning. Dock får jag inte 4g med Glo Ng och MTN. Det som ger 4G i området är Airtel- men jag kan inte få någon uppkoppling alls med Airtel. Vi har en wifi router med Airtel och jag vet Airtel fungerar bäst just i detta området. När jag besökte 2021 Nigeria- då hade jag 4g uppkoppling via Airtel. Varför kan jag inte få den nu?

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • June 23, 2025

Hmmm…🤔

Det kan mycket väl vara så att den enda tillgängliga 4G-täckningen i området går via Airtel. Vad jag kan se, om jag utgår från vår utlandsprislista: https://www.tre.se/utland/priser/nigeria, har vi inget roamingavtal med Airtel, trots att det visas vid manuell sökning efter nätverk. Det kan ha varit så att vi hade ett avtal med Airtel 2021, och att det därför fungerade då. Vi kan dock inte garantera att det fungerar eftersom vi inte har något avtal.

Du kan testa att starta om telefonen för att se om det då fungerar. Du kan även testa att nollställa nätverk, och sedan söka nätverket på nytt för att se om det fungerar. Vågar dock inte lämna några garantier på att användning via Airtel är kostnadsfritt. Om du lyckas ansluta rekommenderar jag att du kikar på Mitt3 för att se om kostnader tillkommer vid användning.

• Trådskapare
  • Nykomling
  • June 23, 2025

Hej, jag har testat alla moment du beskriver men tyvärr får jag inte upp något nätverk via Airtel och Glo ger inte ens 3G och MTN ger 3G men inte 4G. Jag har testat på olika ställen 

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • June 23, 2025

Du kommer åt nätverken, men specifikt inte Airtel. Inte heller 4G-täckning via varken Glo eller MTN.

Problemet skulle jag då säga beror på de lokala operatörerna. Som du skrev fick du aldrig tillgång till 4G via varken Glo eller MTN. Detta beror då mest troligt på att dessa operatörer inte har 4G-täckning i de områden du testat. 4G via Airtel har fungerat vid 2021, men fungerar alltså inte längre. Då vi inte har något samarbete med Airtel kan vi inte garantera att det kommer att fungera. 

Du kan alltså antingen använda den 3G-uppkoppling du fick via MTN, alternativt kan du kolla på eventuella lokala kontantkort. Om jag inte förstod fel, ska Airtel erbjuda “Prepaid”-abonnemang, dvs kontantkort.