Besvarat

Roamingfråga: Gäller samma pris som i i europeiska Frankrike på Guadeloupe och Martinique (=del av Frankrike)?

  • 12 November 2019
  • 4 svar
  • 358 visningar

Roamingfråga: Gäller samma pris som i europeiska Frankrike på Guadeloupe och Martinique (=del av Frankrike)?

På 3:s webb sägs bl.a. att “Använd mobilen som hemma i HELA EU”, dvs i princip till samma pris som i Sverige (se https://www.tre.se/privat/kundservice/roaming/FAQ/).

Nu är ju Guadeloupe och Martinique formellt delar av Frankrike, dvs INGÅR i Frankrike, som utomeuropeiska departement (https://sv.wikipedia.org/wiki/Frankrikes_utomeuropeiska_departement).

Kontrollfråga: Är det samma pris som gäller där som i det europeiska fastlandet Frankrike?

icon

Bäst svar av Pettersson 12 November 2019, 14:03

Visa original

4 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

Hej,

 

det stämmer bra att du kan använda mobilen som hemma inom hela EU/EES. Eftersom Guadeloupe och Martinique tillhör Frankrike och är till stora delar med i EU-samarbetet med vissa undantag. Mobiltelefoni är inte ett undantag.


Du kan alltså använda mobilen som hemma.

 

Här kan du söka på olika länder och områden för att få fram utlandspriser. Det går bra att söka på exempelvis Martinique. 

  1.  Vad gäller för taxa på Saint-Martin?
  2. Finns risk på Martinique & Guadelope (dvs i Frankrike) att mobilen tror man är utanför (jag såg en tråd om att någon mobil identifierade platsen som Jamaica, dvs icke-EU, dvs DYRT). Vad kan man göra så att det inte inträffar?
  3. Du nämner undantag - vad för undantag finns? Finns några undantag som inte är undantag i själva fastlandet Frankrike?
Användarnivå 7
Emblem +40
  1. Det går jättebra att söka på länder och områden här. På Saint-Martin kan du använda mobilen som hemma.
  2. Jag är tveksam till att mobilnäten på Jamaica skulle nå till Martinique eller Guadeloupe. Men när du använder mobilen, se till att det står Digicel-F som operatör i båda ovanstående  områden. Du får även ett SMS när du ansluts till mobilnätet i ett nytt land med prisinformation. Du kan inte spärra det helt, men via Mitt3 kan du se till att du har en spärr som hindrar roamingkostnader att nå över en viss kostnad. Som standard brukar den vara inställd på 525kr, men du bör dubbelkolla detta:
    1. Logga in på Mitt3 med Mobilt Bank ID
    2. Välj fliken “abonnemang”
    3. Välj abonnemanget det gäller
    4. Välj kostnadskontroll
    5. Under “kostnadstak data utland” kan du välja ett belopp
    6. Upprepa för alla abonnemang som ska med på resan
  3. Vad jag vet så är de exempelvis inte med i Schengensamarbetet. Säkerligen finns något mer undantag.

Stort tack!

 

Svara