Besvarat

Stäng av surf för utlandet

  • 11 March 2019
  • 6 svar
  • 406 visningar

Hej!
Jag kom till USA igår och ganska direkt fick jag ett meddelande från er. I det stod ung. Surfpass 199 kr, skicka till XXXX och en prislista. Jag fick också en "adress" för mer info. tre.se/utland.
Direkt efteråt fick jag följande meddelande: Hej! Nu har du börjat använda mobil dator trafik...etc...
MEN jag vill INTE ha någon som helst datortrafik här i USA. Det är alldeles för DYRT för mig. Kanske jag har gjort något misstag, men var snäll och ta bort det snarast möjligt!!!!!

Min som sade att jag skulle sätta telefonen på flygplansläge. Det har jag gjort nu.
Jag har också letat efter en chat-funktion med direktkommunikation, men kan inte hitta någon.

Snälla svara snabbt, så jag inte får en kostnad jag inte klarar av,
hälsar 19Fina20Lina


// Redigerat // - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre - Ämnet har flyttats till utland

icon

Bäst svar av Jocke 18 March 2019, 15:11

Visa original

6 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej @19Fina20Lina.

När du befinner dig utomlands och inte önskar surfa via det mobila nätverkt, då behöver du ha dataroaming inaktiverat i din telefons inställningar, alternativt som du son även rekommenderade. Aktivera flygplansläge.

Genom att logga in på Mitt3 kan du se ditt användande och se vad du har blivit debiterad för surfen.

Jag kan även passa på att rekommendera 3Världen, det är en tjänst som gör det möjligt för dig att använda telefonen i bland annat USA, precis som i Sverige utan att det tillkommer någon extra kostnad för bland annat datatrafik. All information om 3Världen hittar du på vår hemsida.

Trevlig resa!
Hej Jocke! Tack för svar. Nu har det dock hänt igen! Under natten har min IPhone uppdaterat sig (vilket "den" ville). Direkt när jag loggade in i morse kommer flera nya meddelanden från er. Ex. Välkommen till USA... etc . etc. Ett av meddelandena lyder också : Du är nu ansluten till surf i USA... eller liknande. Jag vågar nämligen inte öppna min meddelande-app här av rädsla för att bli debiterad en massa.
Flygplansläget hade loggat ut sig under uppdateringen, men så snart jag såg era meddelande på displayen aktiverade jag det igen.
Nu hoppas jag verkligen att jag inte debiteras för tjänster jag inte har använt mig av!
Hälsningar Fina Lina
Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Jocke! Tack för svar. Nu har det dock hänt igen! Under natten har min IPhone uppdaterat sig (vilket "den" ville). Direkt när jag loggade in i morse kommer flera nya meddelanden från er. Ex. Välkommen till USA... etc . etc. Ett av meddelandena lyder också : Du är nu ansluten till surf i USA... eller liknande. Jag vågar nämligen inte öppna min meddelande-app här av rädsla för att bli debiterad en massa.
Flygplansläget hade loggat ut sig under uppdateringen, men så snart jag såg era meddelande på displayen aktiverade jag det igen.
Nu hoppas jag verkligen att jag inte debiteras för tjänster jag inte har använt mig av!
Hälsningar Fina Lina



Jag förstår, det låter märkligt. Dessa meddelanden ska inte dyka upp om du inte har surf aktivt. Jag skulle gärna vilja veta om du har dataroaming avaktiverat i din telefon. Vad har du för telefon?
Hej Jocke! Jag vet faktiskt inte hur man avaktiverar dataroaming! ( Är över 70 och inte helt säker på all datorisering ) Jag har en IPhone som är snart 2 år, tror den heter 7, men är inte helt säker...
😊
Jag vill gärna att du gör en notering angående detta, Jocke. Då kan jag hänvisa till vår konversation, precis som den jag hade med någon annan tidigare. Hon var vänlig nog att skicka konversationen till mig via mail på : megunve@telia.com Kan du fixa det när vi pratat klart? undrar Fina Lina
Användarnivå 5
Emblem +10
Du kan kolla om du har dataroaming avaktiverat i din iPhone genom att gå in på inställningar - mobilnät - alternativ för mobildata. Där ska det stå "Roaming av" om det är avaktiverat.

När det gäller noteringen så kan jag tyvärr inte genomföra det här ifrån. Detta är ett öppet forum och för att vi ska kunna komma åt dina kunduppgifter behöver du vända dig till vår kundservice. De kan hjälpa dig att se över det närmare.

Ha en fin resa nu!

Svara