Besvarat

Surf i Polen

  • 31 October 2019
  • 1 svar
  • 201 visningar

Fick ett meddelande att jag bara kan använda 5 gb i polen, men när jag läste på mitt abonnemang innan jag åkte, stod det att jag kunde använda samma surfmängd som hemma?

 

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till utland

icon

Bäst svar av Nils 1 November 2019, 10:22

Visa original

1 svar

Användarnivå 5
Emblem +36

Hejsan @Johan_jompa !

Jag anar att det kan vara så att du har en delad data lösning där du normalt sett har ett mobilabonnemang och ett bredband (eller ett mobilabonnemnag) som delar data med varandra? Det fungerar nämligen lite speciellt i utlandet och inte exakt som hemma i Sverige.

Två eller flera röst- och bredbandsabonnemang kan dela surf med varandra. Gränsen för hur mycket surf som kan tas emot av ett abonnemang inom EU/EES är lika mycket som den surf som ursprungligen ingår i abonnemanget (eller dess EU-surfmängd). Kan låta lite klurigt men vi har skapat ett exempel som visar det lite tydligare:

 

Martin har ett 3Surfa 5GB och ett 3Bredband 15GB. Båda dessa abonnemang har en EU-surfmängd som är lika stor som den inkluderade datamängden (5 respektive 15 GB). I Sverige slås datapotterna ihop, vilket gör det möjligt för båda abonnemangen att dela på totalt 20 GB, men i EU/EES kan varje abonnemang bara användas till att ”fylla på” det andra abonnemanget så att det som mest får tillgång till hela sin EU-surfmängd.

Som mest kan Martins röstabonnemang aldrig använda mer än 5 GB i EU. Martin surfar 2 GB i Sverige och åker till EU. Då har han 3 GB kvar att använda, men genom 3Dela data kan han ta emot ytterligare 2 GB så att det blir lika mycket som hans ursprungliga 5 GB.

Det spelar ingen roll vart i världen abonnemanget som surfen tas ifrån befinner sig i världen.

Svara