Besvarat

surf i thailand funkar inte

  • 24 December 2023
  • 10 svar
  • 251 visningar

Hej. Jag har 3Världen i mitt abonnemang, men kan inte aktivera data  i Thailand. Telefonsamtal fungerar, om jag köper en eSim lokalt fungerar även det. Men att koppla upp sig via tre abonnemang fungerar ej. Har startat om mobilen, slagit av och på roaming, matad in uppgifterna, etc. Inget av det fungerar. Någon idé vad mer jag kan göra?

icon

Bäst svar av DocMartinEU 30 December 2023, 18:47

Visa original

10 svar

Användarnivå 7
Emblem +40

@DocMartinEU Hej,

 

vet du om det har fungerat att använda ditt abonnemang i andra länder tidigare? 

Har inte varit problem i resterande Europa eller på island.

Användarnivå 7
Emblem +40

@DocMartinEU Det låter väldigt konstigt.. Vilken telefonmodell har du, samt vilket nätverk är du ansluten till i Thailand med ditt Tre-abonnemang?

iPhone 15pro, iOS 17.1.2, spelar inte roll vilket nätverk jag loggar in. Både ais och true-h funkar ej, tyvärr. Får ringa kundservice imorgon. Hoppas de kan lösa det. 

Användarnivå 7
Emblem +40

@DocMartinEU Konstigt! Har du testat att nollställa nätverksinställningarna samt att uppdatera din telefon till senaste iOS? Det låter nämligen väldigt underligt att surfen fungerar inom EU men inte i Thailand, samtidigt som det går fint att ringa. 

Tres kundservice är stängd över julhelgen och öppnar igen nästa helgfria vardag. 

Ju, har provat allt. Nyaste IOS och nollställd. Idag slutade min Apple Watch ha nätverkskontakt med. Någonting skumt är på gång. Får se när jag få tag i kundservicen. Tack för idéerna. 

Problemet är löst. Uppenbarligen närmade jag mig pristaket för utlandssurf (belastade via satellit under flyget) (men ändå konstigt, då jag har tre världen och med det 100gb fri surf/månad här i Thailand), men efter att kundservice höjde gränsen funkade det. Oklart om det verkligen var problemet, men nu funkar det. Så om någon har samma problem, logga in och höja taket. Det borde kanske funka…

Användarnivå 5
Emblem +33

Det bästa hade väl varit att inte använda satellitroaming för 625 kr på flyget (eller vad du nu hade kostnadstaket inställt på). Datatrafik spärras nämligen om kostnadstaket uppnås, även om man har 3Världen.

Nästa gång du flyger kan det därför vara bra att slå på flygplansläge. Om det finns mobiltäckning via satellit på planet och du måste ha det igång är det starkt rekommenderat att stänga av dataroaming i alla fall.

Slutligen finns det en sak du kan göra i förebyggande syfte, och det är att spärra dataroaming via satellit. Det går tyvärr inte att göra via Mitt3 ännu, men det går att göra via 3Kundservice. Rösta gärna på nedanstående idé för att det ska bli möjligt att göra på Mitt3 också.

 

Intressant antagande du gör här. Som jag skrev nådde/överskred jag inte pristaket men närmade mig den. I så fall borde datan inte ha blivit avstängd. Men annars kan jag hålla med dig, min satellit-roaming är nu avstängd via kundtjänst. Sällan att man verkligen måste vara tillgänglig 24/7. Ha ett gott nytt år!

Användarnivå 5
Emblem +33

Missade den detaljen. Märkligt att mobildatan stängdes av om du inte nådde upp till kostnadstaket. Satellitroaming borde dock verkligen vara avstängd som standard. Det borde rimligen vara få som verkligen vill använda satellitroaming till de priser som råder så att det är aktiverat som standard riskerar bara att få missnöjda kunder. Noterar att Tres systeroperatör Hallon har satellitroaming avstängt som standard, men att det går att slå på via Mina sidor.

Svara