Besvarat

Tyskland resa

  • 8 August 2023
  • 7 svar
  • 164 visningar

Hej jag ska resa till Tyskland och undra om mitt abonnemang fungera där, både samtal och surf. Är de något särskilt jag behöver tänka på ? Om det inte skulle fungera vad kan jag göra och vad är kostnaden?

icon

Bäst svar av Qwirks 8 August 2023, 10:08

Visa original

7 svar

Användarnivå 5
Emblem +33

Ja, det fungerar som hemma inom EU/EES. Om du har ett obegränsat abonnemanget finns det en surfgräns på 60 GB inom EU/EES.

Jag har mina tvivel om detta, jag har precis kommit till Frankfurt och om det inte vore för bilens inbyggda GPS vet jag inte hur jag skulle ta mig hit, jag lämnade Stena klockan 9 och nu är klockan 22 och än så länge har jag har bara en fungerande telefon och SMS, mina data finns inte, det står till och med att 4G fungerar men bara i teorin, för i praktiken har jag redan spenderat bara 650,00 SEK och 60MB data som inte hjälpte jag överhuvudtaget!! Och nu, kommer jag att tvingas köpa ett SIM-kort till mig själv och min fru eftersom jag inte har data som skulle vara min rättighet?

Användarnivå 5
Emblem +33

Om du har haft mobilen igång på båten är det stor risk att den har kopplat upp sig på båtens satellitnät och förbrukat massa dyr data där. I Tysklands mobilnät ska du dock kunna använda mobilen precis som hemma. Det som har hänt är antagligen att du har nått upp till kostnadstaket på 650 kr och då spärras nog mobildata också.

Användarnivå 5
Emblem +33

 

Vad menar du blockerad?? hehehe!!!
 

Låt oss gå, mitt abonnemang är obegränsat i Sverige, det vill säga jag har 60gb att surfa i EU, om det är blockerat så händer något väldigt konstigt, jag har redan rest till Brasilien och jag hade inte det här problemet, men nej, jag använde inte data på fartyget, eftersom jag hade dataproblem redan när jag åkte till Danmark med fartyg!! Hehehe!!!

En annan sak, idag försökte jag använda min bils hotspot, som är från en annan operatör, (den följde med bilen) och den har samma problem, även om bilens roaming är aktiverad, har den samma problem!!!

Användarnivå 5
Emblem +33

Jag är en vanlig kund precis som du och försöker hjälpa dig med dina problem, men du verkar inte vilja lyssna på vad jag har att säga. Du skriver själv att du har åkt båt och att din förbrukning har kommit upp till 650 kr. Även om du inte aktivt har använt data så ligger mobilen och kopplar upp sig mot internet då och då.

Så om du har dataroaming aktiverat när du är på båten kommer det att förbruka datatrafik via båtens satellituppkoppling som är jättedyr. Jag tror att det är det som har hänt. Då har den snabbt förbrukat data för 650 kr och sedan slår kostnadsspärren till. Den spärren tror jag också gör så att din roaming blir spärrad trots att den egentligen skulle vara gratis i Tyskland.

Om du inte tror mig kan du alltid kontakta 3Kundservice och höra vad de har att säga.

Användarnivå 7
Emblem +36

Hej @José Gouveia!

Precis som @Qwirks skriver, så kan det vara så att du uppnått kostnadstaket som gör att det blir spärrat. Om så är fallet, så är det bäst att kontakta kundservice, så kan de hjälpa dig med det 😊

Det kan även vara så att operatören du försöker koppla upp dig mot, har ett tillfälligt problem eller liknande. Du kan se vilka operatörer vi har samarbeten med i Tyskland, här. (skrolla ned lite på sidan)

Hoppas verkligen att det löser sig, återkom gärna med hur det går/ har gått.

Svara