Skip to main content
Svar

utland

• June 17, 2025
  • 3 svar
  • 94 visningar

Hej

Min dotter ska flyga till Venedig och sen buss till Kroatien. Behöver vi fundera på att hon ska stänga av data på vägen? 

Bäst svar av Martin 20 år med 3

Hej

Min dotter ska flyga till Venedig och sen buss till Kroatien. Behöver vi fundera på att hon ska stänga av data på vägen? 

@Helgsten Ja det rekommenderas stark att ni stänger av mobildata på internationella vatten. Ni kan också ringa 3 kundtjänst och be dom spärra satellitroaming! Annars kan det bli väldigt dyrt 😉

3 svar

Martin 20 år med 3
Superhjälte
Forum|alt.badge.img+36

Hej

@Helgsten Ja det rekommenderas stark att ni stänger av mobildata på internationella vatten. Ni kan också ringa 3 kundtjänst och be dom spärra satellitroaming! Annars kan det bli väldigt dyrt 😉

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • June 17, 2025

@Helgsten Hej,

om det är buss landvägen hela vägen behöver ni inte stänga av något, eftersom roaming ingår inom EU/EES med abonnemanget. För att mobildata ska fungera behöver dataroaming vara aktiverat i telefonens inställningar. 

Det ​@Martin 3 kund i 19år nämner är om hon ska åka båt eller liknande där det kan finnas satellitnät där priset kan bli högt vid användning. Kundtjänst kan spärra satellitroaming så att all annan roaming fortsatt fungerar - men som sagt om hon inte ska åka båt är det inget som behöver göras nu.

• Nykomling
  • August 18, 2025

aktivera min internet