Fråga

Utlandsboende

  • 27 July 2022
  • 2 svar
  • 241 visningar

Hej!

Jag planerar att flytta till Spanien och bo där september till maj. Juni till Augusti tänker jag tillbringa i mitt sommarhus i Sverige. Jag vill gärna behålla mina abonnemang (mobil och mobilt bredband) och ta med mig telefonen och routern fram och tillbaka. Är det möjligt och tillkommer några kostnader? Jag har obegränsad surfmängd på mobila bredbandet.


2 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 👋🏻 , @JörgenM 

Vad jag vet så är det detta som gäller till att börja med . Dvs 60 GB & 30 dagar i taget vid högsta surfpotten obegränsat på hemmaplan i Sverige . Sen gäller vanlig taxa att köpa till surf . Och eftersom du inte är hemma efter 30 dagar , så laddas de inte på ny surf . 

https://www.tre.se/handla/tjanster/3extrasurf

Men kan ju vara värt och kontakta kundservice , för se om dom möjligtvis har en annan lösning när man är längre utomlands än 30 dagar . 

 

https://www.tre.se/support#kontaktaoss

https://www.tre.se/handla/tjanster/3varlden

Sen så funkar inte bredband utomlands vad jag vet . Möjligtvis att man använda spanskt simkort som möjligtvis kan fungera .  
 

Så den lösningen jag tror är bäst är att ha lokala simkort som funkar i Spanien . Både för mobil & bredband . Så länge inte något är operatörslåst. 
 

 


Med vänlig hälsning, F 🏝️ ☀️ 💦 

Användarnivå 7
Emblem +40

@JörgenM Hej,

 

vad trevligt att bo i Spanien under den kallare delen av året! ☀️

 

När det gäller användning av roaming i EU/EES finns det andra regler som gäller. Det som @frodrik91 skriver är vad som gäller i länder som ingår i 3Världen - men inte ingår i EU/EES eller UK. EU-roamingreglerna är inte riktigt tänkta för att tillåta ett mer permanent användande av mobilen i annat land. Nedan är vad som gäller för användning inom EU/EES samt i UK med Tre.

 

Inom EU finns det en “fyramånadersregel” som gäller alla operatörer, den innebär:

  • Din operatör har rätt att se över din utlandsanvändning (inom EU/EES) under fyra månader för att se om den ser normal ut,
  • om du under perioden varit mer utomlands än i Sverige och använt mobilen mer utomlands än i Sverige kan operatören be dig att klargöra din situation - detta skall göras inom 14 dagar,
  • om du fortsätter att använda din mobil mer utomlands än i Sverige kan operatören börja att ta ut en avgift.  

Hos Tre är ovan avgift följande, utgående samtal: 0,29 kr/min - ta emot samtal: 0,09 kr/min - SMS: 0,05 kr/st - surf: 2,5 öre/MB.

Reglerna ovan gäller oavsett operatör inom EU. Du får bara byta ut Sverige mot landet som operatören är baserad i om du vill applicera detta på annat land.

Här kan du läsa mer om denna regel.

 

Utifrån detta är det alltså inte riktigt gjort som så att du ska använda din mobil eller bredband i Spanien med ditt svenska abonnemang. Som du beskriver din situation kommer du behöva att använda en spansk operatör också.

En lösning kan vara att använda en spansk operatör hela tiden när du befinner dig där och roama med det när du befinner dig i Sverige, eftersom du majoriteten av tiden befinner dig i Spanien. Visserligen förlorar du då ditt svenska nummer - men det bör vara den enklaste lösningen.

Självklart kan du även behålla dina abonnemang hos Tre och använda dessa när du befinner dig i Sverige. För bredband finns 3Flexibel som innebär att du har en fast kostnad på 19kr/månad och därefter finns det olika nivåer som avgör vad månadskostnaden ska bli - beroende på ditt användande. 

Svara