Besvarat

Utlandsdebitering i Asien

  • 21 September 2018
  • 7 svar
  • 312 visningar

Hej, jag befinner mig pä en långresa i Asien och sa upp mitt abonnemang på min iPad helt innan jag åkte. Samt valde det billigaste möjligaste till min mobil. Haft på flygplansläge konstant sen jag kom hit. Senaste samtalet ägde rum 1/8 2018. Hur är det då möjligt att jag får en faktura på 921kr och en massvis av samtal i utlandet som inte ens ägt rum?
Kräver snabb hjälp med detta. Det är någonting som inte stämmer!
Vänliga hälsningar
Förbannad kund.

[Redigerat] - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
icon

Bäst svar av Pettersson 21 September 2018, 18:32

Visa original

7 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej!

Spontant skulle jag tro att det handlar om att folk försökt att nå dig och, möjligtvis, lämnat meddelande på din röstbrevlåda. Om telefonen registreras mot ett utländskt (ej inom EU) mobilnät så betalar du för att ta emot ett meddelande på din röstbrevlåda. Då spelar det ingen roll om telefonen är i flygplansläge eller ej - för så länge den senaste registreringen är till ett utländskt mobilnät tror 3 och systemet att du är där.

Det går att avaktivera 3Svar i utlandet, detta kan man göra på Mitt3.

Om du önskar en mer detaljerad förklaring behöver du ringa till 3Kundservice på 0735-300 400 - öppet till 20 på vardagar 🙂
Hej,
tror inte de stämmer i detta fallet. Gick in och kikade på samtalsspecifikation. Det är en väldigt märklig lista och har inga som helst röstmedelanden. Det är någonting som inte stämmer. Samt att abonnemangskostnaden står som 499kr vilket ska vara 99kr efter de jag kom överens med tre när jag gjorde om abonnemanget.
Mvh
Fortfarande förbannad kund
Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Skorpiss!

Att vara en förbannad kund när man befinner sig på långresa i Asien låter inget vidare.

Jag kan tänka mig att du antagligen inte är direkt intresserad av att göra ett långt samtal till Kundservice, för det är ju inte direkt vad man vill göra när man är på resande fot och vill uppleva världen.

Om du vill kan du skicka över dina fakturauppgifter till mig via privat meddelande, personuppgifter som fakturor mm får inte läggas ut öppet i forumet, så lovar jag att ta mig en titt på det så snart jag kan samt återkoppla till dig.

Jag jobbar inte på Tre så jag kan inte förändra fakturerat belopp men jag kan förklara det som står på fakturan och ge dig förslag på hur du skall gå tillväga framåt.

Det gör jag som en kund till en annan och för att du inte ska behöva gå runt och vara såväl undrande som förbannad under vad som kanske är ditt livs resa.

Möjligheten finns - valet är ditt.

: )
Tack Tristan, jättefint av dig. Men att tyda fakturan är inga konstigheter. Förstår precis. Förstår bara inte varför det blivit så fel och vart 16st samtal i utlandet kommer ifrån när jag haft pä flygplansläge i två månader.
Användarnivå 5
Emblem +10
@Skorpiss

Du skriver att det är en märklig lista och samtal till 3Svar, även de utan lämnade meddelanden, kan se rätt underliga ut i samtalsspecifikationen, vilket också var vad jag tänkte kunna bekräfta genom att se underlaget.

Jag tror att @Pettersson är rätt ute i det inlägg han skriver här.
Hej igen Tristan. Jag har inte ringt ett samtal sen 1/8. Jag har inte lyft luren överhuvudtaget. Det är inkommande samtal 16st, som inte har ägt rum alls. Hur kan ni då påstå att det kan kosta ändå? För vadå?
Användarnivå 5
Emblem +10
Hej igen Skorpiss!

Precis såsom @Pettersson förklarade i sitt inlägg behöver du inte vare sig ringa samtal eller ens lyfta luren för att bli debiterad för samtal till 3Svaret ifall funktionen spärr av 3Svar i utlandet är inte aktiverad.

Om det rör sig om inkommande samtal till ditt 3Svar syns det i din samtalsspecifikation genom att numret ser ut på ett visst vis och de 16 samtalen bör då se likadana ut. Rent tekniskt blir det som ett mottaget samtal och ett samtal från utlandet till 3Svarsfunktionen.

Oavsett om personen väljer att lämna ett meddelande eller ej blir du debiterad för att personen kopplas fram till ditt 3Svar och det är också därför som både jag och @Pettersson tror att det är vad som har orsakat kostnaderna som du har blivit fakturerad.

Svara