Besvarat

Utlandsresa mer än 30 dgr

  • 24 August 2022
  • 5 svar
  • 261 visningar

Planerar en resa i diverse länder i Europa under ca 45 dgr. Har 3Världen där den inkluderade surfen ju tar slut efter 30 dgr. Vi är två personer som reser samtidigt som på har 3Världen. Frågan är hur/när 30 dagars perioden triggas igång?

  1. Är det endast kopplat till data-surf dvs kan man genom ha mobildata och roaming avslagen fördröja starten av 30-dagars perioden? Tänker att man skulle kunna utnyttja varandra och köra de två abonnemangen omlott.
  2. Har ni annars några tips hur att på bästa sätt hantera de 15 dagar som fattas?
icon

Bäst svar av NisseHult 29 August 2022, 17:40

Visa original

5 svar

Emblem

Köpa kontantkort, MEN glöm inte ställa in kostnadskontroll (nackdel, telefon spärras, min erfarenhet) men man slipper dur data och samtal. Kolla också satellit samtal, stäng av den också, syns ej när man loggar in på ”mitt tre”.

omlott - stäng telefonen i Sverige, öppna den efter 15 dagar, den andra kan ni köra och stänga av efter 30 dagar, men kolla kostnadstaket. Sedan samtal via line, Watsup, skype är perfekt om finns wifi 😊

Användarnivå 7
Emblem +36

Bra tips @NisseHult ! 😊

 

Är det endast kopplat till data-surf dvs kan man genom ha mobildata och roaming avslagen fördröja starten av 30-dagars perioden? Tänker att man skulle kunna utnyttja varandra och köra de två abonnemangen omlott.

Det är faktiskt från att du kommer in i landet, och inte kopplat till surfen! Det vill säga, när du har roaming igång och telefonen känner av att du kopplat dig till en mast i ett land som tillhör 3Världen - så börjar nedräkningen på 30 dagar. Hoppas det vart tydligt! 🤠

Trevlig resa!

Användarnivå 7
Emblem +40

@EriMår Hej,

 

om dessa länder ingår i EU/EES gäller lite andra regler än de länder som endast ingår i 3Världen eftersom användning i dessa länder regleras av EU:s roamingregler.

Du kan läsa mer om reglerna här: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_sv.htm

Bra tips @NisseHult ! 😊

 

Är det endast kopplat till data-surf dvs kan man genom ha mobildata och roaming avslagen fördröja starten av 30-dagars perioden? Tänker att man skulle kunna utnyttja varandra och köra de två abonnemangen omlott.

Det är faktiskt från att du kommer in i landet, och inte kopplat till surfen! Det vill säga, när du har roaming igång och telefonen känner av att du kopplat dig till en mast i ett land som tillhör 3Världen - så börjar nedräkningen på 30 dagar. Hoppas det vart tydligt! 🤠

Trevlig resa!

Köpa kontantkort, MEN glöm inte ställa in kostnadskontroll (nackdel, telefon spärras, min erfarenhet) men man slipper dur data och samtal. Kolla också satellit samtal, stäng av den också, syns ej när man loggar in på ”mitt tre”.

omlott - stäng telefonen i Sverige, öppna den efter 15 dagar, den andra kan ni köra och stänga av efter 30 dagar, men kolla kostnadstaket. Sedan samtal via line, Watsup, skype är perfekt om finns wifi 😊

Tack för klargörande, var som jag misstänkte👍

Användarnivå 5
Emblem +33

Hej @EriMår

Sent svar här, men om du reser inom EU/EES behöver du inte oroa dig. Du kan använda telefonen inom EU/EES upp till 2 månader (max hälften av tiden under en rullande fyramånadersperiod som Tre uttrycker det). Inom 3Världen gäller som tidigare nämnts max 30 dagar.

Vilka länder planerar du att besöka? Eller har du redan hunnit iväg på din resa?

Svara