Skip to main content
Svar

Fakturabetalning med swish

• October 22, 2025
  • 2 svar
  • 89 visningar

Forum|alt.badge.img

Hej

Jag har betalat senaste fakturan med swish. Jag loggade in på mina sidor, kollade mina fakturor och valde att betala med swish. Fakturorna brukar dras med autogiro vanligtvis men när jag betalar en faktura med swish istället försvinner betalning med autogiro automatiskt då eller måste jag meddela min bank om detta för jag vill ändra betalningssätt och logga in på mina sidor och hellre betala fakturorna med swish istället...hur ändrar jag detta?

Bäst svar av Limpen

Hej ​@SmurfOiden! 👋🏻

Lite osäker på om jag tolkar din fråga rätt här... är det så att du vill ha swish som betalningsmetod framöver också?

Idag finns inte möjligheten att ha swish som registrerad betalningsmetod hos oss, även om du kan betala dina fakturor via Mitt3 med Swish. Du behöver alltså ha en annan betalningmetod registrerad, till exempel autogiro med SMS-notifikation. 

Min rekommendation, om du vill betala dina fakturor med Swish framöver, är att ansöka om E-faktura istället för autogiro. Anledningen till detta är att det annars finns en risk att betalning dras två gånger - en gång via Swish, och en gång via autogirot. Med E-faktura slipper du faktureringsavgift, samtidigt som det krävs att du bekräftar betalningen via bankappen innan betalningen skickas vidare. I det här fallet kan du då aktivt välja att betala med Swish istället. Bra att ha koll på i det här fallet är att fakturan kommer att stå som obetald i bankappen, även fast du betalat den via Mitt3. Om du inte vill att fakturor ska stå som obetalda, behöver du manuellt plocka bort E-fakturorna i bankappen.

Du behöver inte ta kontakt med din bank för att avbryta autogirot, detta kan du själv göra genom att ta bort medgivandet i din bankapp. Du kan sedan ansöka om E-faktura enligt nedan:

1. Logga in på din internetbank och gå till sidan där du betalar dina fakturor
  2.  Sök upp oss: Hi3G Access AB
  3. Du ombeds fylla i namn, e-postadress och kundnummer (kundnumret hittar du på Mitt3 när du klickar på “Inställningar”)

Tveka inte på att höra av dig om det dyker upp några funderingar, eller om jag missförstått din fråga! 🙂

2 svar

Limpen
Community Manager
Forum|alt.badge.img+34
  • Moderator
  • Svar
  • October 23, 2025

Hej ​@SmurfOiden! 👋🏻

Lite osäker på om jag tolkar din fråga rätt här... är det så att du vill ha swish som betalningsmetod framöver också?

Idag finns inte möjligheten att ha swish som registrerad betalningsmetod hos oss, även om du kan betala dina fakturor via Mitt3 med Swish. Du behöver alltså ha en annan betalningmetod registrerad, till exempel autogiro med SMS-notifikation. 

Min rekommendation, om du vill betala dina fakturor med Swish framöver, är att ansöka om E-faktura istället för autogiro. Anledningen till detta är att det annars finns en risk att betalning dras två gånger - en gång via Swish, och en gång via autogirot. Med E-faktura slipper du faktureringsavgift, samtidigt som det krävs att du bekräftar betalningen via bankappen innan betalningen skickas vidare. I det här fallet kan du då aktivt välja att betala med Swish istället. Bra att ha koll på i det här fallet är att fakturan kommer att stå som obetald i bankappen, även fast du betalat den via Mitt3. Om du inte vill att fakturor ska stå som obetalda, behöver du manuellt plocka bort E-fakturorna i bankappen.

Du behöver inte ta kontakt med din bank för att avbryta autogirot, detta kan du själv göra genom att ta bort medgivandet i din bankapp. Du kan sedan ansöka om E-faktura enligt nedan:

1. Logga in på din internetbank och gå till sidan där du betalar dina fakturor
  2.  Sök upp oss: Hi3G Access AB
  3. Du ombeds fylla i namn, e-postadress och kundnummer (kundnumret hittar du på Mitt3 när du klickar på “Inställningar”)

Tveka inte på att höra av dig om det dyker upp några funderingar, eller om jag missförstått din fråga! 🙂

Forum|alt.badge.img
  • Trådskapare
  • Skillad
  • October 23, 2025

Hej

Tack för svar. Jag loggade in på min bank och tog bort autogiromedgivandet för Hi3G Access. Jag såg också på bankens hemsida under mina E-faktura mottagare att 20240807 ansökte jag om E-faktura hos Hi3G Access och banken har godkänt detta för ansökan står som godkänd. Men några E-fakturor kommer inte till min bank så jag kan ju logga in på mitt 3 och betala dom med swish då, eftersom jag kunde betala den senaste fakturan med swish borde ju framtida fakturor också kunna betalas med Swish-appen.