Fråga

hej! min mammas nya bredband

  • 20 November 2023
  • 1 svar
  • 51 visningar

Hej!

Mina mamma har nyligen fått en ny router och när vi startar den så funkar den "halvt", vissa saker kan vi ha tillgång till men inte andra. Det som funkar då går det väldigt segt.

Tex jag kommee in på min mail men inte Netflix för den säger till mig vi har ingen nät.

Jag kommer in på Youtube men den är väldigt seg för att ladda men kan inte koppla chromecast för den nya internet uppkoppling funkar inte för den. Inte ens att koppla tvn till nya internetuppkoppling.


1 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan 😉, @Ali Al Khafaji 

I vilket området använder ni erat bredband ? Antar det är Zyxel 5103E routern hon har.

Vad får ni för färger/symboler på toppen av routern ? Alternativ om du har Zyxel appen och ser om den är kopplad på 3G/4G eller 5G och hur signal styrkan är.

Går det inte att ansluta Chromecasten till det Wi-Fi som routern ger ut ? Och likväl teven du nämner.
Antingen har du ett Wi-Fi där både 2.4 GHz & 5 GHz bandet är ihopslagna till ett och samma namn. Så är routern inställd från början iaf. Men kan man dela dom också, vilket kan vara en fördel enligt mig.

Om det är första generationens chromecast så stödjer den bara 2.4. Men andra generationen chromecast och nyare stödjer båda Wi-Fi banden.

Om chromecasten varit ansluten till annat trådlöst nätverk tidigare. Så kan man behöva “återställa” och ansluta på nytt till det nya nätverket.

https://support.google.com/chromecast/answer/7331010?hl=sv

 

/F

Svara