Besvarat

Roaming inom EU

  • 15 september 2019
  • 2 svar
  • 61 visningar

Kära Tre,

Har varit i Roaming läge sen mitten av Juli. (Reser runt EU)

Idag är jag i Italien och alla mina tjänster som Samtal, Data, funkar inte.

Dom funkar bara om jag har Wifi connection.

Finns d nån begränsning på hur länge man kan vara i Roaming ? Dvs utanför sitt hemmanätverk.

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till utland
icon

Bästa svar av Jocke 16 september 2019, 12:43

Hej @EmilRad.

Vilken härlig resa du verkar befinna dig på.
Inom EU/EES-länder appliceras det en 4-månadersregel.

Den innebär följande:

1. Om du befinner dig utomlands mer än 50% av tiden under en rullande 4-månadersperiod. Med ”befinner sig utomlands menar vi med att du är uppkopplad mot andra nät än 3Sverige.
2. Ditt totala användande under en rullande 4-månadersperiod sker till mer än 50% i utlandet, dvs i andra nät än i 3Sverige.

Började du din vistelse utanför Sverige först i juli ska detta dock inte påverka dig. Då kan det vara något annat.

Du kan börja med att göra det klassiska att starta om din telefon samt återställa nätverksinställningarna i telefonens inställningar.

Fungerar inte det. Kontakta gärna kundservice så kan dem se över om allt står korrekt till med ditt abonnemang.

Ha en fortsatt trevlig resa.
Visa original

2 svar

Användarnivå 4
Emblem +10
Hej @EmilRad.

Vilken härlig resa du verkar befinna dig på.
Inom EU/EES-länder appliceras det en 4-månadersregel.

Den innebär följande:

1. Om du befinner dig utomlands mer än 50% av tiden under en rullande 4-månadersperiod. Med ”befinner sig utomlands menar vi med att du är uppkopplad mot andra nät än 3Sverige.
2. Ditt totala användande under en rullande 4-månadersperiod sker till mer än 50% i utlandet, dvs i andra nät än i 3Sverige.

Började du din vistelse utanför Sverige först i juli ska detta dock inte påverka dig. Då kan det vara något annat.

Du kan börja med att göra det klassiska att starta om din telefon samt återställa nätverksinställningarna i telefonens inställningar.

Fungerar inte det. Kontakta gärna kundservice så kan dem se över om allt står korrekt till med ditt abonnemang.

Ha en fortsatt trevlig resa.
Hej Jocke,

Tack för svaret!! D är bra info att ha.

Ha de bra!

/E

Svara