Skip to main content
Svar

Roaming inom EU

  • September 15, 2019
  • 2 svar
  • 457 visningar

Kära Tre,

Har varit i Roaming läge sen mitten av Juli. (Reser runt EU)

Idag är jag i Italien och alla mina tjänster som Samtal, Data, funkar inte.

Dom funkar bara om jag har Wifi connection.

Finns d nån begränsning på hur länge man kan vara i Roaming ? Dvs utanför sitt hemmanätverk.

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till utland

Bäst svar av Jocke

Hej @EmilRad.

Vilken härlig resa du verkar befinna dig på.
Inom EU/EES-länder appliceras det en 4-månadersregel.

Den innebär följande:

1. Om du befinner dig utomlands mer än 50% av tiden under en rullande 4-månadersperiod. Med ”befinner sig utomlands menar vi med att du är uppkopplad mot andra nät än 3Sverige.
2. Ditt totala användande under en rullande 4-månadersperiod sker till mer än 50% i utlandet, dvs i andra nät än i 3Sverige.

Började du din vistelse utanför Sverige först i juli ska detta dock inte påverka dig. Då kan det vara något annat.

Du kan börja med att göra det klassiska att starta om din telefon samt återställa nätverksinställningarna i telefonens inställningar.

Fungerar inte det. Kontakta gärna kundservice så kan dem se över om allt står korrekt till med ditt abonnemang.

Ha en fortsatt trevlig resa.

2 svar

Jocke
Pensionerad Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Pensionerad Moderator
  • Svar
  • September 16, 2019
Hej @EmilRad.

Vilken härlig resa du verkar befinna dig på.
Inom EU/EES-länder appliceras det en 4-månadersregel.

Den innebär följande:

1. Om du befinner dig utomlands mer än 50% av tiden under en rullande 4-månadersperiod. Med ”befinner sig utomlands menar vi med att du är uppkopplad mot andra nät än 3Sverige.
2. Ditt totala användande under en rullande 4-månadersperiod sker till mer än 50% i utlandet, dvs i andra nät än i 3Sverige.

Började du din vistelse utanför Sverige först i juli ska detta dock inte påverka dig. Då kan det vara något annat.

Du kan börja med att göra det klassiska att starta om din telefon samt återställa nätverksinställningarna i telefonens inställningar.

Fungerar inte det. Kontakta gärna kundservice så kan dem se över om allt står korrekt till med ditt abonnemang.

Ha en fortsatt trevlig resa.

  • Trådskapare
  • Nykomling
  • September 18, 2019
Hej Jocke,

Tack för svaret!! D är bra info att ha.

Ha de bra!

/E