Besvarat

Varför debiteras mitt vanliga data-konto när jag lyssnar på Spotify?

  • 9 October 2019
  • 4 svar
  • 1306 visningar

  • Nykomling
  • 1 kommentar
Hej!
Jag har sett flera andra ämnen om det här, men ingen har fått något definitivt svar.
Först till huvudfrågeställningen:
  • Räknas att lyssna på Podcast genom Spotify som att streama musik?
  • Ska den trafiken vara exkluderad från ens vanliga data-surf pott?
Är svaret på frågorna ovan "Ne"j så är jag nöjd, då har jag missuppfattat upplägget.
Är svaret på frågorna ovan "Ja" så kommer här lite absolut bevis för att så inte är fallet. Antingen är det mygel på gång, eller så är det något tekniskt fel.

Inflik Edit: JA, jag har givit Tre medgivande för att kunna ta del av fri musik streaming.

Bakgrund:
Jag har den senaste tiden lyssnat väldigt mycket på Filip och Fredriks podcast genom Spotify på min iPhone till och från jobbet, som är drygt en timmas resa. Igår upptäckte jag att jag, i början av Oktober redan har förbrukat nästan 40% av min suftpott på 5Gb i månaden. Detta har aldrig någonsin hänt tidigare, i den här takten är den slut långt innan månadsskiftet. Har jag surfat mer än vanligt? Har jag suttit och glott på väldigt mycket videor på tåget kanske? Möjligen aningen mer än vanligt, men inte i de kvantiteter som skulle motsvara den här surfmängden.

Sedan upptäckte jag något underligt, Musik-surf användandet den här månaden har varit enormt lågt, nån enstaka Mb om dagen. Detta tydde sig högst orimligt då jag i stort sett nonstop haft ovan nämnda podcast i lurarna, i tron om att det räknades till fri surf. Det är ju förvisso inte musik, rent tekniskt. Men det är streamad ljuddata genom Spotify.

Jag kunde ju såklart inte vara helt säker på att det faktiskt var på det här viset så jag beslöt mig för att göra ett test nu idag.

I natt strax efter midnatt så återställde jag min telefons interna mobil-data-räknare och sedan lovade jag mig själv att inte använda telefonen till någonting annat än att lyssna på Podcast genom Spotify. Och det höll jag, jag gjorde ingenting annat än att lyssna på Spotify fram till nu. Telefonen låg med släckt skärm i fickan hela tiden. Alltså tog jag inte del av eventuell "video" eller liknande som jag sett nämnts tidigare. Jag kör med Spotify premium, alltså får jag aldrig reklamavbrott, som jag även läst inte räknas till musik-surf.

Detta är resultatet av experimentet:
IPhones interna suftmängd räkning för Spotify: 73.9Mb
Tres vanlig data surfmängd räkning: 72.8Mb
Tres Musik data surfmängd räkning: 1.5Mb

VAD ÄR GREJJEN!?

Tid för nollställning av iPhones interna räknare:

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till våra tjänster och appar



iPhone mobil-data räknare vid experimentets slut. Notera mängden data som är attribuerat appen "Spotify":


Mitt Tre Musik-surf räkning:



Mitt Tre vanlig data räkning:

icon

Bäst svar av Pettersson 9 October 2019, 12:09

Visa original

4 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

enligt svaret från @Nils som finns i denna tråd, så räkna poddar inte som musiksurf. Det vill säga att när man lyssnar på poddar via Spotify så dras det från den vanliga surfmängden. Det som sker för dig verkar alltså vara rätt. Testa gärna samma sak med musik och se om ditt resultat blir annorlunda 🙂
Ja, jag läste faktiskt det nu efter att jag postade. Men det står ingenstans i villkoren för fri musik streaming att podcasts inte räknas.

Det står:
"3Musiksurf gäller för följande musikstreamingtjänster Spotify, Deezer, Tidal, Soundcloud och Apple Music.**"

"Streaming av annan datatrafik såsom musikvideos, reklamfilmer samt länkar från inkluderade tjänster som leder till externa sidor eller tjänster ingår ej i 3Musiksurf."

Jag kan tycka att om podcasts, av någon anledning inte är inkluderade så måste det uttryckligen skrivas. Det faller inte inom kategorierna beskrivna ovan. Tycker jag. Podcasts är en lika naturlig del av Spotify som all annan musik.

Och så är det ju lite spännande att Tre faktiskt har attribuerat en lite del av min data trafik till musikstreaming fast jag inte har streamat en sekund musik.
Användarnivå 7
Emblem +40
@Pdr Detta står högst upp i villkoren "3Musiksurf är en tilläggstjänst som ger dig streaming av musik i Sverige samt vid roaming inom EU när du använder dig av vissa musikstreamingtjänster.". Där framgår det att det är musik det gäller.

Varför en viss del data har räknats till musiksurf är nog väldigt svårt att svara på. Troligtvis handlar det om hur trafiken skickas till och från Spotify och då kanske en liten del blivit "fel". Det innebär ju också att du fått 1,5MB extra att använda till annat 😉

Jag har sedan 1 år tillbaka haft Google play musik som musiktjänst men jag upplever samma problematik för min mobildata tar slut extremt snabbt.

Och jag kan tycka att 3 borde informera att Google play musik inte längre ingår sedan Maj 2020 när jag började se att min mobildata började ta slut fort trots att jag höll mig endast till musik och det tidigare gått utmärkt. 

 

Tack för att ni behållit inlägget som gav mig svar på min fundering och jag kommer att ladda ner musik på wifi för att inte använda mobildata. 

 

Svara