Skip to main content
Tutorial

Wifi-samtal

  • March 14, 2018
  • 8 svar
  • 4901 visningar
En barn ligger upp och ner på en soffa och håller en smartphone med båda händer.
3Community

Prata som vanligt, även när täckningen inte gör det - med WiFi-samtal. 📡

 

💡 Glöm inte att kontrollera att din mobil har stöd för WiFi-samtal - det kan du se lite längre ned på den här sidan.

 

🤔 Vad är WiFi-samtal?

WiFi-samtal är en tjänst som gör det möjligt att ringa/ta emot samtal och skicka SMS/MMS utan att ha någon mobiltäckning, all trafik slussas istället genom ett trådlöst nätverk. Skulle täckningen vara bristande, kommer telefonen per automatik att ta hjälp av WiFi.

 

🛠 Aktivera WiFi-samtal

Slå på WiFi-samtal i mobilens inställningar, tryck på knappen nedan för att välja en guide för just den mobilen som du använder. Till våra guider.

 

Har min mobil stöd för WiFi-samtal?

Vi har listat mobiltillverkare och vilka modeller som har stöd för tjänsten här nedanför.

iPhone:

iPhone 6 (2014) eller senare.

Samsung:

Samsung Galaxy A3 (2016) eller senare.

Sony:

Xperia XZ (2017) eller senare.

Huawei:

Huawei Mate 10 (2017) eller senare.

Razer:

Razer Phone (2017) eller senare.

Xiaomi:

Xiaomi Mi8 (2018) eller senare.

Doro:

Doro 8035 (2018) eller senare.


 

 

Vanliga frågor

Frågor och svar kopplat till WiFi-samtal.

Finns det hastighetskrav WiFi-nätet?

Minst 0,1Mbit/s krävs och signalstyrkan behöver vara god. Portarna 500 och 4500(UDP) behöver vara öppna i routern (ska vara öppna i majoritet av alla routrar).
 

Hur mycket surf går åt?

Inte alls mycket faktiskt! Samtal i 30 min = ca 15Mb (0,015GB)

 

Fungerar WiFi-samtal utomlands?

Nej, tjänsten fungerar enbart om du befinner dig inom Sverige.

 

Fungerar WiFi-samtal med företagsabonnemang?

Ja, tänk dock på att nedan tjänster är inte kompatibla med WiFi-Samtal:

3Växel, 3Grupp, Mex, NordSoulution CL (OnePhone), DataPhone CL (OnePhone), VPN (kortnummer), Exklusiva APN.


 

 

Inställningar för röstbrevlådan

Du har full kontroll direkt i mobilen - här har vi en guide där vi förklarar steg-för-steg hur du gör.

Till guiden

8 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • March 18, 2018
Finns det planer att få igång Wifi-samtal i utlandet? Vore smart att kunna ringa för samma pris som hemma även utanför EU. Såg att det finns på företagssidan.

  • Proffs
  • March 19, 2018
Finns det planer att få igång Wifi-samtal i utlandet? Vore smart att kunna ringa för samma pris som hemma även utanför EU. Såg att det finns på företagssidan.

Hej!

Så vitt jag vet kan man endast använda Wifi-samtal utomlands via Tres växel samt tillägget Softphone. Alltså, företagsabonnemang kan inte använda Wifi-samtal utomlands om man inte gör det via en softphone.

Kan inte svara på Tres planer för framtiden, men tekniken skiljer sig en hel del och är förmodligen därför vanliga Wifi-samtal inte kan användas utomlands.

  • Nykomling
  • March 19, 2019
Hej! Jag har en samsung s8 där wifi-samtal är aktiverat och enligt ikonen fungerande.
Trots detta så kan jag sitta precis bredvid routern och mottagningen på telefonen är i
princip lika med noll. Det står att telefonen är aktiverad i mitt nätverk.
Vad kan jag göra mer så att det funkar?

Hälsningar Madeléne

Erik
Pensionerad Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Pensionerad Moderator
  • March 19, 2019
Hej! Jag har en samsung s8 där wifi-samtal är aktiverat och enligt ikonen fungerande.
Trots detta så kan jag sitta precis bredvid routern och mottagningen på telefonen är i
princip lika med noll. Det står att telefonen är aktiverad i mitt nätverk.
Vad kan jag göra mer så att det funkar?

Hälsningar Madeléne


Hej Madeléne!
Tack för din fråga. :)

Jag skulle rekommendera att kontrollera följande:
  1. Kontrollera att WiFi-Samtal är konfigurerat - Guide
  2. Kontrollera att telefonen är uppdaterad till den senaste versionen - Guide (Det löser oftast många problem)
  3. Testa att slå på Flygplansläge, kolla sedan ifall WiFi-samtal symbolen dyker upp då.
Återkom och berätta hur det gick! ☺️

  • Nykomling
  • March 19, 2019
Hej igen! Jo, nu verkar det faktiskt funka. Det var en massa uppdateringar som
behövdes på telefonen trots att den stod på automatisk uppdatering?

Tack för hjälpen! Återkommer om det kör ihop sig igen😄

Erik
Pensionerad Moderator
Forum|alt.badge.img+10
  • Pensionerad Moderator
  • March 19, 2019
Hej igen! Jo, nu verkar det faktiskt funka. Det var en massa uppdateringar som
behövdes på telefonen trots att den stod på automatisk uppdatering?

Tack för hjälpen! Återkommer om det kör ihop sig igen😄


Fantastiska nyheter!
Ja, vissa uppdateringar behöver man göra manuellt, oftast beror det på filen storlek. Skönt att det löste sig! Du är varmt välkommen tillbaka. 🙂

  • Nykomling
  • February 16, 2020

Hej,

Har försökt att aktivera WiFi samtal på en Galaxy Note 10+ men får det inte att fungera.
Har den senaste android versionen för telefonen, den är visserligen inte köpt hos 3 - om det kan ha någon inverkan?, funkar dock utan problem i en Huawei P30 Pro som jag lånat och testar med.

Hälsningar

Magnus


JeppePeppe
Community Manager
Forum|alt.badge.img+37
  • Community Manager
  • February 17, 2020

Tjena @Brusmag, välkommen till forumet :rainbow:

Jag har kikat, och det ska går superbra att använda WiFi-samtal för din Galaxy Note 10+ så länge den är köpt i norden och har nordisk mjukvara. Får du det fortfarande inte att fungera, så rekommenderar jag att slå en pling till kundservice så kan de se över ifall det är något i abonnemanget som blockerar det hela. 

Hoppas det löser sig!