Ibland kan det vara svårt att veta exakt vad som gäller vid byte-, förlängning och avslut av ens abonnemang. Här har vi samlat information som kan vara bra att veta om innan du bestämmer dig för att göra förändringar på ditt abonnemang.
Har du frågor kring vårt familjeabonnemang 3Extra användare? Klicka här, där vi samlat alla svar kring den!
Vad undrar du över? Klicka här nedanför.
Byta abonnemang.
Om du känner att du har ett abonnemang som inte riktigt passar ditt användande så har du som tur är möjlighet att byta abonnemang i de flesta fall. Om du är intresserad av att byta abonnemang så kan det vara bra att ha koll på vilka bytesregler som gäller just för dig.
Klicka på Visa för att läsa.
Jag har ett abonnemang under bindningstid
Om du har bindningstid kvar på ditt abonnemang kan du byta till en abonnemangsform med samma eller högre månadskostnad. När du har bytt upp ditt abonnemang går det inte att byta tillbaka till den ursprungliga abonnemangsformen ifall du inte har ett 3Flexibel abonnemang - i dessa fall kan du byta upp och ner helt fritt. Bytet kan du enkelt göra via Mitt3-appen.
Jag har ingen bindningstid på mitt abonnemang
Om du inte har någon bindningstid på ditt abonnemang så har du möjlighet att byta upp eller ner till vilket abonnemang som du vill som vi i dagsläget erbjuder.
OBS: Att byta till ett lägre abonnemang tar 30 dagar
Så här byter du abonnemang
- Logga in på Mitt3 appen och tryck på Abonnemangsdetaljer
- Klicka på Byta abonnemang
- Välj ett abonnemang i listan, jämför och bekräfta genom att trycka på Byt till

Man kan endast byta abonnemang en gång per kalendermånad.
Förlänga abonnemang.
Du kan som tidigast förlänga ditt abonnemang 3 månader innan bindningstiden löper ut. Du kan se din bindningstid och när ditt abonnemang går att förlänga på Mitt3.
Klicka på Visa för att läsa.
Mitt3 på webben:
Abonnemang > Välj ditt abonnemang > där ser du bindningstiden och när det går att förlänga.
Mitt3-Appen:
Klicka på abonnemangsfliken så finns informationen högst upp i vänstra hörnet.
Du kan förlänga ditt abonnemang genom någon av följande kanaler:
- Tre.se
- 3Butik
- Kundservice
- Återförsäljare
Förlängning innan bindningstiden löpt ut
Om du bestämmer dig för att förlänga ditt abonnemang i förtid så kan det vara bra att veta att tidigare mobiltillägg och eventuell mellanskillnad i abonnemangskostnad kommer att debiteras fram tills din ursprungliga bindningstid löpt ut.
Som exempel så kan vi säga att du förlänger ditt abonnemang 4 månader i förväg med ett erbjudande som har samma totalkostnad som du har idag på 379 kr/mån.
Fördelningen i månadskostnaden ser ut som följer:
Nytt avtal
- Abonnemangskostnad 149 kr/mån
- Mobiltillägg 230 kr/mån.
Eftersom det är samma totalkostnad som tidigare så bör det vara det som du kommer att betala framöver tänker du.
Det stämmer inte riktigt och här är anledning varför. Du har tidigare haft ett avtal som varit fördelat på följande sätt:
Tidigare avtal
- Abonnemangskostnad 329 kr/mån
- Mobiltillägg 50 kr/mån.
Eftersom det kvarstod 3 månader av din tidigare bindningstid så har det avtalet inte löpt ut ännu. För de 3 månader som kvarstod av den tidigare avtalstiden blir man då debiterad för mobiltelefonen som ännu inte betalats av samt mellanskillnaden i abonnemangets månadskostnad.
Avsluta abonnemang.
I dagsläget går det inte att avsluta ett abonnemang själv via Mitt3 eller liknande. Om du önskar avsluta abonnemanget så rekommenderar vi att du kommer i kontakt med oss på 0735 300 344. I samtal med vår abonnemangsavdelning så kommer du då få information om när ditt abonnemang avslutas och när du har möjlighet att flytta ut ditt nummer.
Frågor och svar:
Jag avslutade mitt abonnemang förra månaden, men har fått en faktura även denna månad. Den kan väl inte stämma?
Våra mobilabonnemang faktureras en månad i efterskott, för att vi ska kunna sammanställa ditt användande av abonnemanget. Därför så kommer ofta den sista fakturan månaden eftersom ett avslut. Om du avslutat ditt sista abonnemang hos oss så kommer du att se att det står slutfaktura på fakturans framsida.
Jag har blivit debiterad restavgifter på en månad efter att mitt abonnemang har avslutats, varför det?
Om du ser en post på fakturan som heter rest.(ditt abonnemang) så är det förmodligen ditt abonnemangs uppsägningstid som debiterats i en klumpsumma. Detta händer ofta när man inte kontaktat oss för att avsluta sitt abonnemang utan endast flyttar ut sitt nummer till sin nya operatör. Därför är det viktigt att du kommer i kontakt med oss innan du skaffar ditt nya abonnemang, för att få all information som gäller ditt nuvarande abonnemang och avslut av det.