F.A.Q.

Om du glömt din PIN/PUK/Skärmlås

• 15 juni 2018
  • 4 svar
  • 10337 visningar
Om du glömt din PIN/PUK/Skärmlås
Användarnivå 5
Emblem +5
  • Retired Moderator
  • 150 kommentarer

Nuförtiden stänger man sällan av sin mobil, och i de fall som batterierna når en kritisk nivå på under ca 50% så ser man snabbt till att avbryta allt man håller på med för att få tag på en laddare. Det innebär också att man inte alltför ofta uppmanas att ange sin PIN-kod, och med det är risken också stor för att man helt enkelt glömmer bort den.

Här nedanför kan du läsa mer om hur du kan gå tillväga för att hitta både din PIN och PUK-kod om du någonsin skulle glömma bort dem.

SIM-kortets plastbricka.

Du kan hitta både PIN & PUK på baksidan av den plastbricka som ditt SIM-kort satt i när du fick det.

4bc7af31-f3ac-491b-a9e2-c4ddf088a0e0.png

Om du inte har kvar brickan, eller om du är ute på vift så behöver du inte oroa dig, det finns ett till sätt:

Hitta PUK-koden på Mitt3.

Inne på Mitt3 så kan du hitta PUK-koden till det SIM-kort som är aktiverat på ditt abonnemang.

1. Logga in på Mitt3 via webbläsaren.
  2. Välj fliken "Abonnemang".
  3. Välj abonnemanget som du tappat PIN/PUK till (Steget kan hoppas över om du endast har ett nummer).
  4. Du får då upp abonnemangsdetaljerna. Och du kan se PUK-koden i den mellersta kolumnen allra högst upp.

4df88420-d5f3-4597-92b9-dd6daab8109d.png

Det innebär att om du är ute efter PIN-koden så behöver du slå fel PIN-kod tre gånger innan mobilen efterfrågar PUK-koden. När väl PUK-koden är inslagen så får du välja en ny fyrsiffrig PIN-kod.

f56c43e7-0aa1-41a0-95ac-3d66991799ec.png

Glömde lösenkod (skärmlås)

Om du har glömt lösenkoden till din mobil betyder det oftast att du behöver återställa mobilen till fabriksinställningar. Nedan finner du instruktioner för respektive tillverkare.
iPhone
Android (Samsung, Huawei, Sony, etc.)

4 svar

Hej,
För ett par dagar sedan funkade plötsligt inte min skärmlåskod. Jag vet inte om barnen har lyckats ändra den. Eftersom jag har ögonigenkänning aktiverad kunde jag under ett par dagars tid komma in i telefonen genom att läsa av mina ögon. Idag dock efterfrågar den plötsligt pinkod. Eftersom jag inte hittar plastbrickan kunde jag inte hitta pin och puk på det sättet. Jag har läst tipset ovan och kollat upp vad min pukkod är via mitt3, dock efterfrågar telefonen inte pukkoden hur många gånger jag än slår fel pinkod. Det står bara “av säkerhetsskäl ska du använda pinkoden. Pinkoden innehåller minst 4 siffror.”. Hur kommer jag vidare? Är det verkligen pinkoden den efterfrågar eller skärmlåskoden? Hur ska jag göra? Jag har foton jag inte backat upp så jag vill helst inte fabriksåterställa telefonen.

Hej igen,
Nu efter en hård avstängning så funkar det igen, med min gamla vanliga kod. Verkar som om det bara hade hängt sig på något sätt.. mkt konstigt.

Användarnivå 7
Emblem +9

Hej igen,
Nu efter en hård avstängning så funkar det igen, med min gamla vanliga kod. Verkar som om det bara hade hängt sig på något sätt.. mkt konstigt.

Skönt att det löste sig till slut! Får jag fråga vilken modell det handlar om så att andra som stöter på samma utmaning kan testa göra samma sak.

I övrigt, om den efterfrågar PIN-kod och man tappat bort brickan - kan man stoppa in SIM-kortet i en annan mobil och byta PIN-koden med hjälp av PUK som nämnt i artikeln ovan. :)

Skönt att det löste sig till slut! Får jag fråga vilken modell det handlar om så att andra som stöter på samma utmaning kan testa göra samma sak.

I övrigt, om den efterfrågar PIN-kod och man tappat bort brickan - kan man stoppa in SIM-kortet i en annan mobil och byta PIN-koden med hjälp av PUK som nämnt i artikeln ovan. :)

Det är en Samsung S8.

Svara