Du kan ladda ned eSIM på olika sätt - vare sig det är direkt via Mitt3, eller genom inställningarna i din mobil så berättar vi det här nedanför!
Ladda ned digitalt eSIM på Mitt3
Ladda ned eSIM direkt via Mitt3
1 Logga in på Mitt3 och klicka på abonnemanget som eSIM ska aktiveras på.
Om du bara har ett abonnemang, gå till nästa steg.
2 Klicka på “Abonnemangsdetaljer” enligt nedan bild
3 Klicka på “Beställ eSIM”
4 Kontrollera att din Mobil / Surfplatta är ansluten till internet och klicka på “Beställ eSIM”
5 Skanna QR-koden med enheten och följ anvisningar på skärmen.
Nedan finns guider för iPhone, iPad och Android.
Ladda ned fysiskt eSIM på Mitt3
eSIM beställt från 3Butik eller kundservice (fysisk QR kod)
1 Logga in på Mitt3 och klicka på abonnemanget som eSIM ska aktiveras på.
Om du har ett abonnemang, gå till nästa steg.
2 Klicka på “Abonnemangsdetaljer” enligt nedan bild
3 Klicka på “Aktivera SIM-kort”
4 Ange SIM-kortsnummer som du hittar på själva sim-kortet (19-siffror) och tryck på “Aktivera SIM-kort”
5 Kontrollera att din Mobil / Surfplatta är ansluten till internet och skanna QR-koden med enheten, följ anvisningar på skärmen.
Nedan finns guider för iPhone, iPad och Android.
Ladda ned i mobilens inställningar
Ladda ned direkt i iPhone
Börja med att ansluta till ett WiFi-nätverk och gör sedan följande:
1 Gå in på ”Inställningar” och välj ”Mobilnät”
2 Tryck på ”Lägg till eSIM”
3 Skanna QR-koden som du har fått av Tre / Mitt3
Om du har två abonnemang, ett på sitt eSIM-kort och ett på ett vanligt SIM-kort och vill ändra vilket abonnemang surf ska dras från, eller vilket abonnemang som ska vara aktivt vid samtal och meddelanden kan du enkelt ändra det via inställningar.
Ladda ned direkt i iPad
Börja med att ansluta till ett WiFi-nätverk och gör sedan följande:
1 Gå in på "Inställningar" och välj "Mobildata"
2 Tryck på "Annat"
3 Skanna QR-koden som du har fått av Tre / Mitt3
4 Tryck på "Lägg till abonnemang"
Ladda ned direkt i Android
Rubriker kan variera beroende på tillverkare
1 Gå in på ”Inställningar” och välj ”Anslutning”
2 Tryck på ”SIM-kortshanterare”
3 Tryck på “Lägg till ett mobilavtal”
4 Välj “Lägg till med QR-kod”
5 Skanna QR-koden som du har fått av Tre / Mitt3
Ladda ned eSIM till en smartklocka
Vanliga frågor
Jag har köpt en annan mobil med stöd för eSIM, kommer det att fungera?
Möjligtvis, men vi kan inte garantera funktionalitet för mobiler vi inte säljer.
Kan jag ha fler abonnemang i min mobil?
Ja, det är möjligt att ha ett vanligt SIM-kort och ett eSIM samtidigt. De måste då ligga på två separata abonnemang. Det vill säga ett abonnemang på det vanliga SIM-kortet och ett på eSIM-kortet.
Kan jag flytta ett eSIM-kort från en mobil till en annan?
Nej, då behöver du beställa ett nytt eSIM-kort, förslagsvis i samband med beställning av ny mobil.
Går det att ha två aktiva eSIM-kort i mobilen?
Nej, endast ett eSIM-kort kan vara aktivt åt gången. Dock kan du ha upp till fem eSIM inlagda och växla mellan vid behov.
Kan jag ha en annan operatör på det vanliga sim-kortet och Tre på eSIM-kortet?
Ja, det går bra. Du kan exempelvis ha ditt Tre-abonnemang på eSIM och jobbnumret från en annan operatör på det vanliga.
Flyttar eSIM-kortet med om jag säkerhetskopierar min iPhone eller iPad och flyttar innehållet till en ny?
Nej, det gör det inte.
Har du tappat eSIM-kortet?
QR-koden på eSIM-kortet kan skannas en gång, därefter är den förbrukad. Om du har aktiverat eSIM-kortet men råkat tappa bort QR-koden, behöver ett nytt eSIM-kort beställas via Mitt3.
Om du spärrar ett eSIM-kort pga förlust eller stöld, behöver ett nytt eSIM beställas via Mitt3.
Ska du skicka in iPhone på reparation?
Innan du skickar iväg din iPhone på reparation behöver du först ta bort eSIM-kortet och stänga av ”Hitta min iPhone”. Under tiden din mobil är på service kan du återaktivera ditt vanliga SIM-kort. Om din mobil har bytts ut behöver ett nytt eSIM beställas via Mitt3.
Är du nyfiken på hur det går till?
Titta när