Besvarat

Abonnemang utomlands

  • 11 September 2023
  • 2 svar
  • 416 visningar

 

Hej !

Min frågeställning är:

Vi är utlandsboende (Spanien) under 7-8 månader i en följd, kan vi under denna tid ringa och surfa obehindrat inom EU ?

Om inte vad händer ?

Vad ska vi göra för att kunna ringa och surfa obehindrat ?

I våra tidigare abonnemang Tele 2 resp. Hallon ringde och surfade vi obehindrat.

Mvh Thomas Fasth

 

icon

Bäst svar av Pettersson 12 September 2023, 00:25

Visa original

2 svar

Användarnivå 6
Emblem +40

Hejsan , @1285eltoro 

Vad jag vet , så är det bäst att använda en lokal operatör vid längre tids vistelse utomlands. Antingen E-sim om dom stödjer det och att mobilen stödjer det.Då kommer man fort igång utan behöva uppsöka butik . Eller fysiskt Sim-kort. 

Movistar, Vodafone och Orange är de tre största mobiloperatörerna i Spanien.

Gällande Hallon utomlands , så gäller din surfpott och den pott av den du har kvar . Sen är det en kostnad . Hallon är även dotterbolag till 3 och använder Tre mobilnätet i Sverige. 

Gällande Tele2 och deras obegränsade i Sverige så får man en fast surfpott utomlands . Dvs ger ingen obegränsad surf utomlands. 

https://www.hallon.se/eu

Sen tror jag mobilabonnemang går att använda inom EU utan extra kostnad i 4 månader och om du har 3Världen i ditt abonnemang kan du använda abonnemanget i ett 3Världen-land i 30 dagar utan kostnad. Gällande 4 Månaders gränsen är jag osäker om den fortfarande gäller eller om det finns någon annan gräns alternativ är borttaget. Det kan kundservice bäst svara på tänker jag. 

Här har du kontaktuppgifter till 3 Kundservice . Chatt eller Telefon. 

https://www.tre.se/support#kontaktaoss

/F

Användarnivå 7
Emblem +40

@1285eltoro Hej,

 

Vi är utlandsboende (Spanien) under 7-8 månader i en följd, kan vi under denna tid ringa och surfa obehindrat inom EU?

Inom EU/EES finns en fyramånadersregel som ser ut enligt nedan. 

  • Din operatör har rätt att se över din utlandsanvändning (inom EU/EES) under fyra månader för att se om den ser normal ut,
  • om du under perioden varit mer utomlands än i Sverige och använt mobilen mer utomlands än i Sverige kan operatören be dig att klargöra din situation - detta skall göras inom 14 dagar,
  • om du fortsätter att använda din mobil mer utomlands än i Sverige kan operatören börja att ta ut en avgift.  

Hos Tre är ovan avgift följande, utgående samtal: 0,29 kr/min - ta emot samtal: 0,09 kr/min - SMS: 0,05 kr/st - surf: 2,25 öre/MB. Med detta pris kostar 1GB drygt 23kr. 

 

Om inte vad händer?

Se svaret ovan, om du använder ditt abonnemang mer utanför Sverige än i Sverige under dessa fyra månader kan Tre välja att börja ta betalt för användandet enligt priserna ovan. Du blir meddelad om detta innan det sker.

 

Vad ska vi göra för att kunna ringa och surfa obehindrat?

Du kan ringa och surf obehindrat inom EU/EES enligt de villkor som finns - har du ett abonnemang med en förutbestämd surfpott kan du använda den surfmängden. Har du ett abonnemang med obegränsad data kan du använda upp till 60GB data.

Efter ovan beskrivna period börjar du betala för användandet enligt priserna ovan. Du kan fortsatt använda din telefon obehindrat, men du betalar för användandet. 

 

I våra tidigare abonnemang Tele 2 resp. Hallon ringde och surfade vi obehindrat.

Hallon och Tele2 har inte lika generösa villkor för roaming utomlands, så du har generösare villkor hos Tre än du haft tidigare. Du kommer alltså inte märka någon skillnad. Regeln för fyra månader gäller alla operatörer inom EU/EES.

Svara