Besvarat

Avsluta abonnemang med nummerflytt

  • 10 December 2018
  • 11 svar
  • 1574 visningar

Har sagt upp mitt abb på 3 inga konstigheter med det och ville ha mitt nr som jag haft där till den operatören jag ska byta till men förstod nog inte riktigt vad hen jag pratade med menade sa nått om att hen skulle flytta ut eller öppna mitt tele nr eller nått sådan vad menas med det ?
och antar att hen jag pratade med skulle göra det direkt, sa också att det inte skulle vara några problem att flytta över nr till annan operatör.

[Redigerat] - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
icon

Bäst svar av Erik 10 December 2018, 19:12

Visa original

11 svar

Användarnivå 7
Emblem +38
hej, som
jag förstått så ska detta ske automatiskt med hjälp av den nya operatören, men vill man alltid dubbelkolla kan man alltid ringa kundservice på 3 för att se hur det ser ut på deras ände!

Nummret dit är ‭073-530 04 00‬

men du kan också kontakta den nya operatören för att se hur det går för dem!
Användarnivå 7
Emblem +10
Tjena @Vira Blåtira! Det är inte alltid helt enkelt att hänga med på vem som gör vad vid byte av operatör.
När man säger upp ett abonnemang och berättar att man vill ta med sitt nummer till sin nya operatör så får man alltid ett datum då man tidigast kan flytta sitt nummer.

Därefter berättar man för sin nya operatör när de kan flytta in numret.
Om min kollega sa att du kan göra det direkt så är det fritt fram att kontakta din nya operatör (om du inte redan gjort det) och be dem att beställa en nummerportering. Det hela tar mellan 5-10 arbetsdagar (ej helger / röda dagar).

I samband med att ditt nummer flyttas kommer ditt abonnemang hos Tre att avslutas, du får den sista fakturan nästkommande månad.

Att tänka på!
Om du skulle ändra dig och vill inte längre ta med ditt nummer, behöver du tala om det för din operatör (i det här fallet oss). I annat fall kommer abonnemanget att fortlöpa.
Hej! men jag fick inget datum av den jag pratade med på 3 så vet inte om eller när mitt nr blir flyttat därifrån och var ute i god tid mitt abb på 3 går inte ut förrens i 8-9 feb. Har varit i kontakt med operatören jag tänkt byta till och har där fått ett datum att jag kan skaffa abb där den 1 februari och att de då ska fixa med nr överflyttningen.
Användarnivå 7
Emblem +10
Jag förstår, då är det fritt fram att be nya operatören att flytta numret den 9 februari. Med tanke på att det tar några dagar att flytta numret låter det klokt att beställa abonnemanget och nummerporteringen 1a feb. 🙂
Ja är det beskedet jag fått av nya operatören att jag ska beställa abb och att få hjälp att flytta nummret 1 februari konstigt att jag inte fick nått datum från tre när jag sa upp mitt abb där. Men men hoppas det löser sig ändå så det inte strular och det inte går att flytta över nr till nya operatören.
Användarnivå 7
Emblem +10
Ja är det beskedet jag fått av nya operatören att jag ska beställa abb och att få hjälp att flytta nummret 1 februari konstigt att jag inte fick nått datum från tre när jag sa upp mitt abb där. Men men hoppas det löser sig ändå så det inte strular och det inte går att flytta över nr till nya operatören.

Anledningen till varför du inte fått ett datum är nog för att abonnemanget är fortfarande bundet, vilket innebär att man som tidigast kan flytta efter bindningstiden är slut. Naturligtvis kunde mina kollegor förtydliga det.

Rent teoretiskt skulle du kunna flytta ut numret redan idag, det som kommer att hända då är att resterande tid (tom 9 feb) kommer att slutfaktureras så fort numret har gått över till din nya operatör.
ja är bara att hoppas att det funkar som det ska när det är dags, och att det kommer funka att flytta över nr den 1 feb. till den nya operatören.
Aha men då kanske jag får ett datum från tre när det börjar närma sig utgång på mitt abb jag har där. kan ju hoppas på det för man vill ju det ska funka så man inte står där sedan och det strular och det inte går att flytta över nr till den nya operatören.

Du PORTERAR ditt nummer till ny operatör. Tar några dagar. 

🐑 Får inte finnas någon bindningstid. Annars kan du begära en ‘slutfaktura’ ifrån operatören du porterar ditt nummer ifrån. Eller ‘samlingsfaktura’. Same same.

Eventuell uppsägningstid kommer också på sista slutfakturan.

Det är operatören du porterar till som lägger en förfrågan gällande porteringen. Sålänge allt är “clear” för en portering kommer förfrågan från NY op. Till gamla op. Som släpper numret för portering sålänge det ej finns bindningstid eller liknande.

Så du behöver ha kontakt med båda operatörer vid en

portering!

MVH

// hko 

Hej, Har avslutat min familj abonnemang som jag stod för och tecknat hos andra operatör men mannen och döttrar fått meddelande att det går inte flytta deras mobilnummer på grund att de äger inte sin mobilnummer.

Vad behövs göras?

Användarnivå 5
Emblem +33

Eftersom du står som ägare för alla abonnemangen måste du göra en överlåtelse för att numren ska flyttas över till dem. Enklast är nog att de nya teckna abonnemangen i ditt namn och sedan göra en överlåtelse om du vill att de ska stå för abonnemangen. Ett annat alternativ är att göra överlåtelsen först och sedan när den är klart beställa nummerportering.

Svara