F.A.Q.

Byta-, förlänga- eller avsluta abonnemang

Byta-, förlänga- eller avsluta abonnemang
Användarnivå 6
Emblem +6
  • Community Manager
  • 273 svar
Ibland kan det vara svårt att veta exakt vad som gäller vid byte-, förlängning och avslut av ens abonnemang. Här har vi samlat information som kan vara bra att veta om innan du bestämmer dig för att göra förändringar på ditt abonnemang.

Byta abonnemang

Om du känner att du har ett abonnemang som inte riktigt passar ditt användande så har du som tur är möjlighet att byta abonnemang i de flesta fall. Om du är intresserad av att byta abonnemang så kan det vara bra att ha koll på vilka bytesregler som gäller just för dig:

Jag har ett abonnemang under bindningstid Om du har bindningstid på ditt abonnemang så går det att byta upp sitt abonnemang. Vilket i praktiken innebär att du kan byta till ett abonnemang med samma eller högre månadskostnad som du har i dagsläget. När du har bytt upp ditt abonnemang så kan du alltid återgå till det abonnemanget som du ursprungligen tecknat.

Jag har ingen bindningstid på mitt abonnemang Om du inte har någon bindningstid på ditt abonnemang så har du möjlighet att byta till vilket abonnemang som du vill som vi i dagsläget erbjuder.

Du kan se vilka mobilabonnemang och bredbandsabonnemang som vi har på vår hemsida. Man kan endast byta abonnemang en gång per kalendermånad.
Vill du byta? Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.




Förlänga abonnemang

Du kan som tidigast förlänga ditt abonnemang 3 månader innan bindningstiden löper ut. Du kan se din bindningstid och när ditt abonnemang går att förlänga på Mitt3.

Mitt3 på webben:
Abonnemang > Välj ditt abonnemang > där ser du bindningstiden och när det går att förlänga.
Mitt3-Appen:
Klicka på abonnemangsfliken så finns informationen högst upp i vänstra hörnet.

Du kan förlänga ditt abonnemang genom någon av följande kanaler:
  • Tre.se
  • 3Butik
  • Kundservice
  • Återförsäljare

Förlängning innan bindningstiden löpt ut
Om du bestämmer dig för att förlänga ditt abonnemang i förtid så kan det vara bra att veta att tidigare mobiltillägg och eventuell mellanskillnad i abonnemangskostnad kommer att debiteras fram tills din ursprungliga bindningstid löpt ut.

Som exempel så kan vi säga att du förlänger ditt abonnemang 3 månader i förväg med ett erbjudande som har samma totalkostnad som du har idag på 379 kr/mån.

Fördelningen i månadskostnaden ser ut som följer:

Nytt avtal
  • Abonnemangskostnad 149 kr/mån
  • Mobiltillägg 230 kr/mån.
Eftersom det är samma totalkostnad som tidigare så bör det vara det som du kommer att betala framöver tänker du.

Det stämmer inte riktigt och här är anledning varför. Du har tidigare haft ett avtal som varit fördelat på följande sätt:

Tidigare avtal
  • Abonnemangskostnad 329 kr/mån
  • Mobiltillägg 50 kr/mån.
Eftersom det kvarstod 3 månader av din tidigare bindningstid så har det avtalet inte löpt ut ännu. För de 3 månader som kvarstod av den tidigare avtalstiden blir man då debiterad för mobiltelefonen som ännu inte betalats av samt mellanskillnaden i abonnemangets månadskostnad.





Avsluta abonnemang

Du kan självklart avsluta ett abonnemang som du har hos oss också. Om du önskar avsluta abonnemanget så rekommenderar vi att du kommer i kontakt med oss på 0735 300 400 eller 300 från en 3Mobil. I samtal med vår abonnemangsavdelning så kommer du då få information om när ditt abonnemang avslutas och när du har möjlighet att flytta ut ditt nummer.

Frågor och svar:


Jag avslutade mitt abonnemang förra månaden, men har fått en faktura även denna månad. Den kan väl inte stämma? Våra mobilabonnemang faktureras en månad i efterskott, för att vi ska kunna sammanställa ditt användande av abonnemanget. Därför så kommer ofta den sista fakturan månaden eftersom ett avslut. Om du avslutat ditt sista abonnemang hos oss så kommer du att se att det står slutfaktura på fakturans framsida.

Jag har blivit debiterad restavgifter på en månad efter att mitt abonnemang har avslutats, varför det?
Om du ser en post på fakturan som heter rest.(ditt abonnemang) så är det förmodligen ditt abonnemangs uppsägningstid som debiterats i en klumpsumma. Detta händer ofta när man inte kontaktat oss för att avsluta sitt abonnemang utan endast flyttar ut sitt nummer till sin nya operatör. Därför är det viktigt att du kommer i kontakt med oss innan du skaffar ditt nya abonnemang, för att få all information som gäller ditt nuvarande abonnemang och avslut av det.

2 svar

Det finns bara information om hur det går till om man vill ’byta upp’ sitt abonnemang. Om man vill ’byta ner’ då?
Användarnivå 5
Emblem +10
@Linda77

Den informationen finns också men det beror på vad som gäller för dig:

Jag har ett abonnemang under bindningstid Om du har bindningstid på ditt abonnemang så går det att byta upp sitt abonnemang. Vilket i praktiken innebär att du kan byta till ett abonnemang med samma eller högre månadskostnad som du har i dagsläget. När du har bytt upp ditt abonnemang så kan du alltid återgå till det abonnemanget som du ursprungligen tecknat.

Jag har ingen bindningstid på mitt abonnemang Om du inte har någon bindningstid på ditt abonnemang så har du möjlighet att byta till vilket abonnemang som du vill som vi i dagsläget erbjuder.

Har du bindningstid kan du bara byta upp och har du inte bindningstid kan du byta till vilket abonnemang du vill av de som säljs idag.

Svara

    Vi använder cookies

    Genom att använda 3Community godkänner du att vi använder cookies för att förbättra och anpassa din upplevelse. Läs mer.

    Acceptera Cookie settings