Skip to main content
Rookie
September 16, 2018
Besvarat

Kommer esim på iPhone xs att fungera vid roaming?

• September 16, 2018
  • 11 svar
  • 1703 visningar
Hej, Jag har köpt en iPhone xs max direkt från Apple och är därmed inte låst. Jag har mitt huvudabbonemang hos er 3. På vintrarna är jag i Österrike och där har jag ett mobilnummer via österrikiska tre. Har tänkt sätta i det österrikiska kortet i den fysiska sim korts hållaren.
Jag vet att esim i applewatch bara fungerar inom Sverige och ej vid roaming, därför undrar jag nu om det kommer att vara annorlunda med esim i telefonen. Vore ju trevligt att bara ha en telefon med sig när jag är i Österrike
Bäst svar av Tretin
Halloj!

Varmt välkommen till vårt härliga community, @Sandokan - jättekul att se dig här! ☺️

Det kan också vara bra att nämna att för närvarande kommer det inte att gå att koppla sitt eSIM i sin nya iPhone till sitt abonnemang. Det är en teknik vi är väldigt intresserade av så ha öronen spetsade och håll utkik för uppdateringar kring det. Tills dess behöver man alltså använda ett fysiskt SIM-kort som vanligt i ens nya iPhone.

11 svar

Erik
Pensionerad Moderator
Pensionerad Moderator
November 1, 2018
Lite nyheter om Tre i Österrike är att esim kommer att fungera från och med den 9 november 2018,
Alltså om man reser in till Österrike med en olåst iPhone Xs/Xs max/Xr och har österrikisk Drei simkort eller T-mobile, så kommer dualisim funktionen att fungera där.
"Offizielle Drei-Info:

Die eSIM funktioniert bei Drei erst ab dem 09.11.2018
Jeder der jetzt schon die Aktivierung per QR-Code durchgeführt hat, muss eine Rolle rückwärts machen und auf eine physische SIM zurückwechseln."
Nu är fortfarande frågan vad som gör att svenska tre håller sig så avvaktande. Detta är en tjänst som åtminstone jag, har velat ha i många många år på iPhone. Snälla, skynda på lite! Jag tror inte att jag är ensam som väntar.

Tack för update! Snyggt jobbat av dem. :)
Jag och mina kollegor har full förståelse att funktionaliteten skulle underlätta livet för många och att intresset är stort. Tyvärr är det inte bara att trycka på knappen även om klockan redan fungerar med eSIM, utan det är många bitar som behöver falla på plats för att allt ska fungera sömlöst. Lovar att hålla er uppdaterade! 🙂
Har detta inlägg hjälpt med din fråga? Ge en tumme upp! Har din fråga besvarats? Markera det som ”Bästa svar”, så hjälper du andra framöver.