Besvarat

Kommer esim på iPhone xs att fungera vid roaming?

  • 16 September 2018
  • 11 svar
  • 1680 visningar

Hej, Jag har köpt en iPhone xs max direkt från Apple och är därmed inte låst. Jag har mitt huvudabbonemang hos er 3. På vintrarna är jag i Österrike och där har jag ett mobilnummer via österrikiska tre. Har tänkt sätta i det österrikiska kortet i den fysiska sim korts hållaren.
Jag vet att esim i applewatch bara fungerar inom Sverige och ej vid roaming, därför undrar jag nu om det kommer att vara annorlunda med esim i telefonen. Vore ju trevligt att bara ha en telefon med sig när jag är i Österrike
icon

Bäst svar av Tretin 17 September 2018, 10:36

Visa original

11 svar

Användarnivå 5
Emblem +10
Hej Sandokan!

Som jag har förstått det är det något, hårdvara eller mjukvara, i Apple Watch som gör att det inte är möjligt att nyttja eSIM-funktionalitetet vid roaming.

När det gäller iPhone så kommer mobilen att stödja roaming även med eSIM men istället blir hindret att de mobilnät du ansluter till måste ha stöd för eSIM och i dagsläget är det i väldigt få länder som den möjligheten finns.
Förhoppingsvis går den utvecklingen snabbare nu när Apple har lanserat nya mobilmodeller med eSIM och förmodligen kommer fler tillverkare att följa efter, ja Google var först ut med sin Pixel2 men de kommer inte i närheten av samma mängd som Apple.

Svaret på din fråga blir alltså att din iPhone kommer att fungera men att framtiden får utvisa när Österrikiska 3 lanserar stöd för eSIM i sitt nät.
Användarnivå 4
Emblem +9
Halloj!

Varmt välkommen till vårt härliga community, @Sandokan - jättekul att se dig här! ☺️

Det kan också vara bra att nämna att för närvarande kommer det inte att gå att koppla sitt eSIM i sin nya iPhone till sitt abonnemang. Det är en teknik vi är väldigt intresserade av så ha öronen spetsade och håll utkik för uppdateringar kring det. Tills dess behöver man alltså använda ett fysiskt SIM-kort som vanligt i ens nya iPhone.
Hej Sandokan!

Som jag har förstått det är det något, hårdvara eller mjukvara, i Apple Watch som gör att det inte är möjligt att nyttja eSIM-funktionalitetet vid roaming.

När det gäller iPhone så kommer mobilen att stödja roaming även med eSIM men istället blir hindret att de mobilnät du ansluter till måste ha stöd för eSIM och i dagsläget är det i väldigt få länder som den möjligheten finns.
Förhoppingsvis går den utvecklingen snabbare nu när Apple har lanserat nya mobilmodeller med eSIM och förmodligen kommer fler tillverkare att följa efter, ja Google var först ut med sin Pixel2 men de kommer inte i närheten av samma mängd som Apple.

Svaret på din fråga blir alltså att din iPhone kommer att fungera men att framtiden får utvisa när Österrikiska 3 lanserar stöd för eSIM i sitt nät.

Österrikiska 3 Har redan nu, sedan början på oktober lanserat just detta esim och jag har redan aktiverat den via min personliga sida på www.drei.at
De har skickat QR koden som behövs för aktivera esim kortet. Jag har dessutom via apple utvecklings sida laddat ner nästa version på mjukvaran 12.1 som krävs för att kunna lägga till ett extra esim.
I teorin har jag allt klart, men tyvärr så fungerar det inte. Jag antar att det är för att svenska 3 ännu inte har aktiverat funktionen. Kan någon bekräfta att det beror på detta, och i så fall säga när det kommer att ske?
Användarnivå 5
Emblem +10
Hej igen!

Du skriver att det dessvärre inte fungerar men vad är det mer exakt som inte fungerar.
Kan du förtydliga den delen en aning och förklara vad du har gjort/försöker göra och om du får någon form av felmeddelande.

Då din iPhone är köpt direkt från Apple ska det inte vara något som hindrar att lägga in flera eSIM när allt väl är på plats.

Om du med inte fungerar syftar på att du inte kan använda eSIM:et från Österrikiska 3 här i Sverige beror det helt enkelt på att det inte finns något lanserat stöd för eSIM i mobilnätet än, såvitt jag har förstått det.
Apple Watch-anslutningen är en annan teknisk lösning.

Någon på 3, @Erik, kan kanske fråga utvecklarna om när en lansering av eSIM-stöd kan tänkas komma.
Användarnivå 7
Emblem +10
Hej @Sandokan och tack @Tristan för frågan! :)

Våra kusiner i Österrike har visserligen stöd för eSim, men inte för iPhone XS. Aktivering av E-sim med hjälp av QR-kod används av flera tillverkare vilket är orsaken till att du har fått koden. Läs mer här. (Kräver översättning) :)

Frågar man Apple så finns varken Drei eller Österrike i listan på länder/operatörer som stödjer tekniken idag. Läs mer

Även om utvecklarversionen av iOS 12.1 har inställningar för eSIM, krävs det att operatörer slår på funktionaliteten, vilket lär tidigast ske när 12.1 är ute officiellt.

Som @niiveus nämnde tidigare, är vi väldigt intresserade av tekniken men har i skrivande stund ingen information om när det faktiskt blir aktuellt. Vi lovar att hålla er uppdaterade! 😉

Jag förstår så klart att det är inte svaret du hoppades på, speciellt med tanke på att du har koden och fastnar på sista steget. Jag slänger iväg en kommentar här nedan så fort vi vet mer!
Som ni ser om ni följer denna länk så har österrikare lyckats få igång dualsim funktionen, se skärmdumpen i länken: https://www.lteforum.at/mobilfunk/iphone-esim-dual-sim-bei-3-bereits-moeglich.10778/
När jag skannar in qr koden i min olåsta iPhone xs max. Så kommer ett felmeddelande "UNABLE TO COMPLETE CELLULAR PLAN your cellular plan could not be set up. Try again later" ( jag har telefonen på engelska)
Användarnivå 5
Emblem +10
Som ni ser om ni följer denna länk så har österrikare lyckats få igång dualsim funktionen, se skärmdumpen i länken: https://www.lteforum.at/mobilfunk/iphone-esim-dual-sim-bei-3-bereits-moeglich.10778/
När jag skannar in qr koden i min olåsta iPhone xs max. Så kommer ett felmeddelande "UNABLE TO COMPLETE CELLULAR PLAN your cellular plan could not be set up. Try again later" ( jag har telefonen på engelska)


Min tyska må vara en aning ringrostig men på sidan 19 i den tråden kan du finna inlägg #183 från igår runt lunchtid och i det inlägget finns en skärmdump som visar vad jag tror är motsvarande text på tyska och med informationen att det med 12.1 Beta 3 inte längre är möjligt att lägga till ett eSIM.

Hur det ser ut i 12.1 Beta 4 som släpptes precis vet jag inte.

Oavsett vilket hjälper dualsim-funktionen föga när det inte finns eSIM-stöd för iPhone i mobilnäten.
Lite nyheter om Tre i Österrike är att esim kommer att fungera från och med den 9 november 2018,
Alltså om man reser in till Österrike med en olåst iPhone Xs/Xs max/Xr och har österrikisk Drei simkort eller T-mobile, så kommer dualisim funktionen att fungera där.
"Offizielle Drei-Info:

Die eSIM funktioniert bei Drei erst ab dem 09.11.2018
Jeder der jetzt schon die Aktivierung per QR-Code durchgeführt hat, muss eine Rolle rückwärts machen und auf eine physische SIM zurückwechseln."
Nu är fortfarande frågan vad som gör att svenska tre håller sig så avvaktande. Detta är en tjänst som åtminstone jag, har velat ha i många många år på iPhone. Snälla, skynda på lite! Jag tror inte att jag är ensam som väntar.
Jag flikar in här lite...

Visst är det så att TRE's Iphones är operatörslåsta? om man då väljer att köra tre abonnemanget på Esim hur går man tillväga när man använder det vanliga SIM-kortet om telefonen är operatörslåst
Användarnivå 7
Emblem +40
@Jaakoob Om du har köpt en iPhone XS, XS Max eller XR så är den olåst. Det gäller både för esim och vanliga simkort.
Användarnivå 7
Emblem +10
Lite nyheter om Tre i Österrike är att esim kommer att fungera från och med den 9 november 2018,
Alltså om man reser in till Österrike med en olåst iPhone Xs/Xs max/Xr och har österrikisk Drei simkort eller T-mobile, så kommer dualisim funktionen att fungera där.
"Offizielle Drei-Info:

Die eSIM funktioniert bei Drei erst ab dem 09.11.2018
Jeder der jetzt schon die Aktivierung per QR-Code durchgeführt hat, muss eine Rolle rückwärts machen und auf eine physische SIM zurückwechseln."
Nu är fortfarande frågan vad som gör att svenska tre håller sig så avvaktande. Detta är en tjänst som åtminstone jag, har velat ha i många många år på iPhone. Snälla, skynda på lite! Jag tror inte att jag är ensam som väntar.


Tack för update! Snyggt jobbat av dem. :)
Jag och mina kollegor har full förståelse att funktionaliteten skulle underlätta livet för många och att intresset är stort. Tyvärr är det inte bara att trycka på knappen även om klockan redan fungerar med eSIM, utan det är många bitar som behöver falla på plats för att allt ska fungera sömlöst. Lovar att hålla er uppdaterade! 🙂

Svara