Skip to main content
Besvarat

Operatörsupplåsning

• 11 oktober 2018
  • 3 svar
  • 3749 visningar

Jag har betalat 350 kr för att låsa upp min samsung galaxy s8 från 3. Jag fick en upplåsnings pin-kod. Men jag hade redan försökt innan jag fick koden. Så jag behöver PUK-kod för upplåsning av sim-nätverk.
Har haft ett samtal med kundservice och de sa att de skulle höra av sig inom 2 dygn. De har nu gått 2 veckor.

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till abonnemang - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre

Bäst svar av Pettersson

Hej,

Koden du behöver kallas MCK hos andra tillverkare, Samsung kallar den PUK. PUK kan i några fall blandas ihop med koden du får från operatören för SIM-kortet. Det är inte samma kod det handlar om.

Om telefonen är låst och du testat att låsa upp den med en felaktig kod innan du fått den korrekta koden från 3 (denna kallas NUC) är telefonen troligtvis låst för vidare försök. Då behövs den kod som kallas MCK, denna bör 3 kunna hjälpa dig med. Alternativt behöver din telefon skickas in till en verkstad för upplåsning.

För att snabbast få hjälp med detta kan du antingen ringa tillbaka till 3 idag alternativt skriva till 3 på exempelvis Facebook eller så och förklara vad som har hänt. Eventuellt kan 3 få fram PUK/MCK-koden så att du kan låsa upp telefonen eller så hjälper de dig att skapa ett ärende för verkstaden. 🙂
Visa original

3 svar

Forum|alt.badge.img+41
  • Superhjälte
  • 2690 kommentarer
  • Svar
  • 11 oktober 2018
Hej,

Koden du behöver kallas MCK hos andra tillverkare, Samsung kallar den PUK. PUK kan i några fall blandas ihop med koden du får från operatören för SIM-kortet. Det är inte samma kod det handlar om.

Om telefonen är låst och du testat att låsa upp den med en felaktig kod innan du fått den korrekta koden från 3 (denna kallas NUC) är telefonen troligtvis låst för vidare försök. Då behövs den kod som kallas MCK, denna bör 3 kunna hjälpa dig med. Alternativt behöver din telefon skickas in till en verkstad för upplåsning.

För att snabbast få hjälp med detta kan du antingen ringa tillbaka till 3 idag alternativt skriva till 3 på exempelvis Facebook eller så och förklara vad som har hänt. Eventuellt kan 3 få fram PUK/MCK-koden så att du kan låsa upp telefonen eller så hjälper de dig att skapa ett ärende för verkstaden. 🙂

• Registrerad användare
  • 1 kommentar
  • 26 mars 2019
Det går inte att öppna min s8+ på grund av att det står SIm-nätverket inte vill aktiveras. Vad ska jag göra för att den ska fungera som de ska?

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till mobil - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre

Nils
Moderator
Forum|alt.badge.img+36
  • Moderator
  • 822 kommentarer
  • 1 april 2019
L Wall skrev:
Det går inte att öppna min s8+ på grund av att det står SIm-nätverket inte vill aktiveras. Vad ska jag göra för att den ska fungera som de ska?

Ämnet har flyttats till mobil - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre

Hej @L Wall och varmt välkommen till 3Community!

Det låter som att du upplever liknande/samma problem som ovan ärende. Se gärna @Pettersson 's svar.

Lämna en kommentar

Du väljer kakor 🍪

För att ge dig en bra upplevelse av 3Community, och för att förbättra annonsupplevelsen för våra besökare använder vi kakor (cookies). Du kan när som helst ändra ditt samtycke till kakor genom att klicka på “Hantera cookies” längst ner på sidan. Genom att klicka på "Godkänn alla" samtycker du till kakor i statistik- och marknadsföringssyfte.
Läs mer om vår cookiepolicy

Hantera cookies