Besvarat

Operatörsupplåsning

  • 11 October 2018
  • 3 svar
  • 3424 visningar

Jag har betalat 350 kr för att låsa upp min samsung galaxy s8 från 3. Jag fick en upplåsnings pin-kod. Men jag hade redan försökt innan jag fick koden. Så jag behöver PUK-kod för upplåsning av sim-nätverk.
Har haft ett samtal med kundservice och de sa att de skulle höra av sig inom 2 dygn. De har nu gått 2 veckor.

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till abonnemang - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
icon

Bäst svar av Pettersson 11 October 2018, 08:18

Visa original

3 svar

Användarnivå 7
Emblem +40
Hej,

Koden du behöver kallas MCK hos andra tillverkare, Samsung kallar den PUK. PUK kan i några fall blandas ihop med koden du får från operatören för SIM-kortet. Det är inte samma kod det handlar om.

Om telefonen är låst och du testat att låsa upp den med en felaktig kod innan du fått den korrekta koden från 3 (denna kallas NUC) är telefonen troligtvis låst för vidare försök. Då behövs den kod som kallas MCK, denna bör 3 kunna hjälpa dig med. Alternativt behöver din telefon skickas in till en verkstad för upplåsning.

För att snabbast få hjälp med detta kan du antingen ringa tillbaka till 3 idag alternativt skriva till 3 på exempelvis Facebook eller så och förklara vad som har hänt. Eventuellt kan 3 få fram PUK/MCK-koden så att du kan låsa upp telefonen eller så hjälper de dig att skapa ett ärende för verkstaden. 🙂
Det går inte att öppna min s8+ på grund av att det står SIm-nätverket inte vill aktiveras. Vad ska jag göra för att den ska fungera som de ska?

[Redigerat] - Ämnet har flyttats till mobil - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre
Användarnivå 5
Emblem +36
Det går inte att öppna min s8+ på grund av att det står SIm-nätverket inte vill aktiveras. Vad ska jag göra för att den ska fungera som de ska?

Ämnet har flyttats till mobil - Ämnets titel har redigerats för att reflektera innehållet bättre


Hej @L Wall och varmt välkommen till 3Community!

Det låter som att du upplever liknande/samma problem som ovan ärende. Se gärna @Pettersson 's svar.

Svara