Skip to main content

Problem med wifi-anslutning på S24 Ultra

Har någon samma problem?

Jag har en helt ny S24 Ultra. När jag ansluter till ett fungerande wifi, så kopplas wifi på S24 slumpmässigt bort eller visar "Internet inte tillgängligt" trots att den är ansluten till wifi. Jag måste då stänga av och sätta på wifi igen, och då fungerar internet.

Wifi:t är inte problemet, eftersom alla andra enheter som är anslutna till det fortsätter att ha internet utan avbrott. Det händer bara med S24.

Hej ​@redep, varmt välkommen till 3Community! 👋🏻

Gäller samma sak oavsett vilket wifi du ansluter till? I sådant fall lutar det mot att det är något med hårdvaran som strular.

Det kan vara värt att testa återställa wifi- och bluetoothinställningar på telefonen för att se om detta gör någon skillnad:

1. Gå till Inställningar
  2. Bläddra ner och klicka på Allmän hantering
  3. Klicka på Återställ
  4. Välj Återställ WiFi- och Bluetoothinställningar (lite osäker på exakt vad som står)

Om detta inte gör någon skillnad kan du testa att fabriksåterställa enheten:

1. Gå till Inställningar
  2. Bläddra ner och klicka på Allmän hantering
  3. Klicka på Återställ
  4. Välj Fabriksdataåterställning

Testa gärna detta och återkom med hur det fungerar för dig! 

Har gjort inställningar m.m.  Men det hjälper inte.  Går det bara inte att byta ut min Samsung Ultra 24 till en 25a Ultra istället via 3. Om det är hårdvaran hur fixar jag det?? Garantin eller? Kan inte vara utan mobilen om den ska lämnas in  

@redep Hej,

upplever du samma problem på flera olika WiFi-nätverk eller är det enbart ditt nätverk som du har hemma? 

Är nog mest hemma på mitt wifi.  Är operatör 3 wifi. Samma som på min mobil 3

Är det varje gång du ansluter till ditt WiFi? Har du någon VPN installerad på mobilen eller annan app som ska ta bort annonser eller liknande? 

Det skulle även vara toppen om du har möjlighet att testa mot ett annat WiFi för att se om samma sak uppstår då. Detta för att kunna utesluta om det är något med din telefon, med din router eller liknande. 

VPN är inte på vad jag ser just nu.  Ingen står det . Jag tycker det fungerar bättre på andra wifi anslutningar. Kan det vara routern eller mobilen.. Tycker det är märkligt detta!

@redep Har du bytt något nätverksnamn eller lösenord på din router från Tre - eller har du standardinställningarna som finns på lappen på routern?

Inte vad jag vet. Har standard inställning. 

@redep Då förstår jag!

Följde du instruktionerna som ​@Limpen skickade för att noillställa nätverksinställningarna i din telefon? Behövde du ansluta till ditt WiFi-nätverk igen efteråt?

1. Gå till Inställningar
  2. Bläddra ner och klicka på Allmän hantering
  3. Klicka på Återställ
  4. Välj Återställ WiFi- och Bluetoothinställningar (lite osäker på exakt vad som står)

Har redan gjort allt detta 

@redep Då skulle det vara toppen om du kan testa mot ett annat nätverk för att se om samma problem uppstår. Om andra enheter fungerar låter det som att det kan vara något med telefonens inställningar.

Ett annat tips är att du kontaktar Samsung som är experter på din telefon för att fortsätta felsökningen, du hittar kontaktuppgifter här: https://www.samsung.com/se/support/contact/ - de kan även hjälpa dig med ett garantiärende om det skulle behövas. 

Det är som att  inte bilderna inte laddas ner ordentligt också på mitt wifi.  Är det wifi eller min Samsung Ultra 24 det är fel på?? Måste alltid starta om wifi 

@redep Det är svårt att svara på rakt av. Har du pratat med Samsung Support, vad sa de för något? 

Nej,  vet inte om dom löser detta problem? Dom brukar säga gå in på inställningar m.m. Få se om jag kontaktar dom igen  😀 Var i kontakt med dem innan.  Skulle bara vilja byta ut min Samsung 😁

@redep Det går tyvärr inte att bara byta ut telefonen mot en annan modell, det går däremot självklart fint att du köper en ny telefon. Det kan du göra direkt på tre.se 😄

Gällande de problem du upplever så är det bäst att prata med Samsung. De kan som sagt även hjälpa dig att skapa ett garantiärende om det är så att telefonen skulle behöva lämnas in till verkstad. Efter vad du beskriver låter det däremot som att det nog är något med någon inställning.

Lämna en kommentar